הרב חרל"פ
הרב חרל"פצילום: באדיבות המשפחה

היום (שלישי) תקיים עמותת מעלה בבית הרב קוק שבירושלים אירוע מיוחד לציון 65 שנים לפטירתו של ראש ישיבות מרכז הרב ובית זבול, הרב חרל"פ. על דמותו, שנדמה שנשכחה מעט מארון הספרים ומבית המדרש של הציונות הדתית, שוחחנו עם רפי קפלן, מנכ"ל עמותת 'מעלה' המבטיח לתקן את העוול שלטעמו נעשה לדמותו של הרב.

בראשית הדברים התבקש קפלן להעריך מדוע אכן נשכחה דמותו של הרב חרל"פ ממוסדות הציונות הדתית, והוא משער כי "יכול להיות שבגלל שהרבה מצאצאיו שייכים לציבור החרדי ולכן פחות פרסמו את הדברים ולכן פחות נכנס לציבור הדתי לאומי, ואולי הספרים שלו עמוקים וקשים ללימוד".

עם זאת הוא מספר כיצד כתלמיד בכפר הרא"ה "שמעתי את הרב נריה זצ"ל והרב צוקרמן זצ"ל אומרים דברים בשמו ומקדימים לשמו 'מורי ורבי'. שני אלה, שהיו מייסדי דור הכיפות הסרוגות, מכנים את הרב חרל"פ מורם ורבם, ועם זאת הוא כמעט ולא מצוטט".

לדבריו אמנם קיימים ספרים של רהב חרל"פ במדפי הישיבות, אך כמה באמת לומדים את הספרים הללו כסדר?, הוא שואל ומספר על מפגש עם שמיניסטים באחת מהישיבות התיכוניות המובילות, ובמפגש זה שאל אם יש שניים שיכולים לספר לו משהו על הרב חרל"פ. אחד השמיניסטים הצביע ותהה מדוע הוא מאמין שישנם שניים כאלה...

קפלן מזכיר עוד כי בימיו כתלמיד שמע את הרב נריה מספר על ימיו שלו כתלמיד בישיבת מרכז הרב הצעירה, כאשר אמנם רוחו של הרב קוק הייתה תדיר בבית המדרש, אך הוא עצמו היה עסוק ברבנות הראשית, ולמעשה מי שלימד בפועל היה הרב חרל"פ. את דבריו הנרגשים של הרב נריה על מורו ורבו העלה קפלן לרשת בתקווה לחשיפתם בפני הציבור הציוני דתי כולו.

הרב חרל"פ היה ראש ישיבת מרכז הרב בתפר שבין כהונת הרב קוק זצ"ל לבין כהונת בנו, הרב צבי יהודה קוק זצ"ל, במשך תקופה ארוכה נחשב לתלמיד צמוד לרב קוק ואת נאמנותו לרב קוק הוכיח גם בתקופה בה ניסו רבנים חרדים לקרב אותו אליהם, ועם זאת דמותו אינה ידועה ומוכרת לציבור הציונות הדתית.

קפלן מציין כי "במסע המושבות היה חשוב לרב קוק שיצטרפו גם אנשי הישוב הישן. הוא שלח לשם כך את הרב חרל"פ לרב זוננפלד ששאל של מי הרעיון. הרב חרלפ אמר שמאחורי הרעיון עומד הרב קוק. הרב זוננפלד טען שאין צורך במסע שכזה אך הרב חרל"פ שאל אם אין האמונה בערך התשובה מצדיקה מסע שכזה. כשחזר מהסיור הזה נשאל הרב חרל"פ מה הוא ראה בעבודתם של החקלאים הללו, ובתשובה סיפר: 'הרחתי חקל תפוחין קדישין בעבודה שלהם'".

עוד מזכיר קפלן כי מילותיו האחרונות של הרב נריה זצ"ל 'קדושה אני מחפש', מילים שהפכו לשיר, נאמרו ביום האחרון שבו היה הרב נריה בהכרה, זהו יום השנה לפטירתו של הרב חרל"פ, והדברים נאמרו כאשר ביקש מבנו לפתוח בפניו את אחד מספרי הרב חרל"פ וללמוד ממנו, כפי שנהג, ללמוד מספרו של נפטר ביום הזיכרון לו.

באירוע שיתקיים בבית הרב קוק ישתתפו הרב יעקב שפירא, ראש ישיבת מרכז הרב שיספר על הקשר בין אביו, הרב אברהם שפירא זצ"ל, לרב חרל"פ, הרב יצחק זאגא, הרב פרופ' נריה גוטל הנשוי לנינתו של הרב חרל"פ והרב יוחנן פריד כאשר את הערב ינעים בשירה יצחק מאיר, ונינו של הרב חרל"פ, יאיר חרל"פ, יקרין סרט שבו אסף סיפורים ועדויות מחיי סבו הגדול.