ישראל אייכלר
ישראל אייכלרצילום: חזקי ברוך

ועדת החוקה חוק ומשפט אישרה פה אחד לקריאות שנייה ושלישית את הצעת החוק לייצוג הולם לבני האוכלוסייה החרדית ושל עולים חדשים בשירות הציבורי, שיזמו הח"כים משה גפני ואורי מקלב ונוספים בשירות המדינה ובדירקטוריונים של חברות ממשלתיות.

במהלך הדיון הוצגו ההסכמות אליהן הגיעה הקואליציה והוועדה אישרה את בקשת הרביזיה, כך שיתאפשר לכלול בהצעת החוק גם את חובת הייצוג ההולם לעולים החדשים, לאחר שבשבוע שעבר הוחלט לפצלם מהצעת החוק ולקבוע את החובה לייצוג הולם רק כלפי החרדים.

עוד הוחלט, לאחר התייעצות עם יו"ר הקואליציה ח"כ דוד ביטן (הליכוד), לקבוע כי הגדרת "עולה חדש" תעמוד על 12 שנים למי שעלה מגיל 18 ומעלה.

החוק הנוכחי מחייב את נציבות שירות המדינה להעניק ייצוג הולם לנשים, לבני האוכלוסייה הערבית, הדרוזית והצ'רקסית, לאנשים עם מוגבלות וכן למי שהוא או אחד מהוריו נולד באתיופיה.

הצעת החוק נועדה לתקן את חוק שירות המדינה, ולהוסיף לחובת הייצוג ההולם הקבועה בו, חובה לתת ביטוי הולם לייצוגם של יהודים בני המגזר החרדי ועולים חדשים.

בנוסף, מוצע לתקן באופן דומה את חוק החברות הממשלתיות, ולהוסיף חובה כי בהרכב דירקטוריון חברה ממשלתית, יינתן ביטוי הולם לייצוגם של יהודים בני המגזר החרדי ושל עולים חדשים.

ביחס לייצוג הולם לחרדים ולעולים בדירקטוריונים של חברות ממשלתיות, נדחה הרעיון להגדיר תקופה של חמש עד שבע שנים להגעה ליעד כלשהו, לאחר שמשרד המשפטים התנגד.

הדס אגמון ממשרד המשפטים הבהירה שמדובר בתהליך וכי חובת המשרדים היא ההגעה לתוצאה ואין צורך לקבוע תקופה מוגדרת.

ח"כ ישראל אייכלר (יהדות התורה) אמר כי "העובדה שבמדינה דמוקרטית צריך ייצוג הולם כי מי שאין לו קשרים לא יכול להשתלב זה עוול שצריך לתקן. יום יום נשים חרדיות רוצות להתקבל לעבודה ולא מכירים בלימודיהן ובתארים של בית יעקב. המדינה התנכרה עד היום לחרדים כדי לבוא ולומר שאנחנו לא עובדים. ב-2004 הגשנו את הצעת החוק ושר האוצר דאז נתניהו ביקש להסיר את הצעת החוק והבטיח להכיר בלימודים התורניים לצורך קבלה לעבודה זה לא נעשה עד היום. זו בושה וזלזול".