האלוף יאיר גולן
האלוף יאיר גולןצילום: גפן רזניק, דו"צ

בראיון לתכניתו של אראל סג"ל בגלי צה"ל התייחס הרב חיים ברוך, ראש מכינת 'עוצם', לסוגיית השירות המשותף והקווים האדומים הנחצים על ידי הצבא ומקשים, עד כדי מצב בלתי אפשרי, על שירותם של חיילים דתיים.

במהלך הראיון, לו היה שותף גם איש 'הארץ', העיתונאי חיים לוינסון, נשאל הרב ברוך אם הוא חש הזדהות עם דבריו של הרב יגאל לוינשטיין, מראשי מכינת 'בני דוד' בעלי, על תחושה מצטברת לפיה הצבא מנסה לחנך מחדש את החיילים הדתיים.

במענה סיפר הרב ברוך על מקרה שאירע לאחרונה בקורס מג"דים ומפקדי פלוגות, שבו שאל אחד החיילים את סגן הרמטכ"ל, האלוף יאיר גולן, מה השתנה בצבא בשנים האחרונות, ובמענה הצביע גולן על אחד הקצינים צוערי הקורס שלפניו, קצין ולראשו כיפה גדולה, ואמר כי השינוי הוא ש"יש יותר ויותר כאלה בצבא".

הרב ברוך נשאל על ידי אראל סג"ל האם הוא בטוח שאכן היה מקרה שכזה. הרב ברוך השיב בחיוב ואף חזר ותיאר את המקרה המהווה לדבריו עדות לכך שיש רצון בצבא לחנך את החיילים והקצינים הדתיים שכן בהחלט ייתכן וישנם כאלה החשים מאויימים ממה שהוגדר בתקשורת, ובעיקר בעיתון 'הארץ' כ"הדתה".

לדבריו, יש מקום לחשבון נפש גם בציונות הדתית שאולי נכון היה לפעול בענווה גדולה יותר, אך "יותר מזה, יש כאן ניסיון לחנך את הדתיים שלא יהיו דתיים מדי".