המצפה והאנדרטה לזכר מורנו ואשר ז"ל בדרך האבות
המצפה והאנדרטה לזכר מורנו ואשר ז"ל בדרך האבותצילום: חזקי ברוך

המדינה הגישה לבג"ץ את עמדתה בנוגע לבקשה לדחות את מועד ההריסה של האנדרטה והמצפה שהוקמו בשכונת "נתיב האבות" לזכרם של חללי צה''ל עמנואל מורנו ועזרא אשר ז''ל.

המדינה הודיעה כי היא מסכימה לבקשה לדחות את מועד הפינוי עד למועד פינוי יתר המבנים בשכונה, היינו עד ליום 6.3.18.

עוד נכתב בתגובת המדינה, כי העובדה שמדובר באתר זיכרון לא הועברה על-ידי הגורמים המקצועיים לידיעת פרקליטות המדינה ולידיעת הדרג המדיני, ולפיכך מסרה המדינה כי ניתן לפנות את האנדרטה והמצפה עד לסוף חודש דצמבר הנוכחי, מבלי שניתן משקל לנתון זה.

אילן מורנו: "אנחנו לא הולכים לשום מקום, לא זזים מכאן"

מי שפנו לבג"ץ בבקשה לדחות את הרס אתר ההנצחה הם בני משפחותיהם של הקצינים שנפלו, לאור העובדה שהמנהל האזרחי תכנן לבצע את ההרס כבר בשבועות הקרובים, עוד קודם להרס המתוכנן של בתי השכונה עצמם בהתאם לפסק הדין של בג"ץ.

תנועת 'שלום עכשיו' שעתרה נגד שכונת נתיב האבות מתנגדת לבקשת משפחות החללים, מחשש שמא "דחייה נוספת תשמש את המשיבים כדי לטרפד את השבת הקרקע לבעליה".

עוד כתבו אנשי 'שלום עכשיו' כי "העותרים לא יוכלו לשאת על כתפיהם את מחדלי העבר ואת העובדה כי מגדל התצפית נבנה במקום שלא כדין וללא הסכמתם. העותרים מבקשים להדגיש את הברור מאליו והוא כי הכאב שנוצר למשפחות אשר ומורנו בעניין האנדרטה לא נגרם באשמת בעלי הקרקע".

כאן המקום להזכיר את דבריו הנרגשים של אילן מורנו, אביו של סא"ל מורנו, בשיחה עם חזקי עזרא, כתב ערוץ 7 עמו ביקר במתחם האנדרטה לזכר בנו: "זה קורע לי את הלב", אמר על כוונת ההרס, "לכאורה אפשר לפרק ולהעביר, אבל הזלזול של המוסדות בזכר של אנשים שנפלו וברצון של האנשים שבנו את המקום כדי להנציח את הנופלים ללא תקציב וללא עזרה".

"בולדוזר יבוא ויהרוס ויהפוך את האדמה הזו למה? אין לאדמה הזו שום ייעוד אחר. לא יעבור כאן כביש ולא תיבנה כאן שכונה, לא יהודית ולא ערבית. יהיה כאן חור. הוא יסמל משהו?", אמר והוסיף: "להרוס את זה זה נשמע מטורף לגמרי, חולני. אם החברה שלנו מגיעה למצב כזה היא חולה".