מטוס צופית
מטוס צופיתצילום: חיל האוויר

"כאן הכל התחיל", מספר מפקד כנף 15 של חיל האוויר בראיון לערוץ 7, "במבנה קטן ליד תחנת הכוח רידינג החל לפעול חיל האוויר הישראלי יום לאחר החלטת האומות המאוחדות על הקמת בית יהודי לעם היהודי ב-30.11.47".

היום זהו אחד הבסיסים הגדולים של חיל האוויר שהטייסת הראשונה שמוקמה בו, טייסת 100, זכתה לתואר "הטייסת עם הכי הרבה ציונים לשבח בחיל האוויר".

לא רבים יודעים שכנף 15 היא הטייסת עם הכי הרבה שעות טיסה שכן ייעודה המרכזי הוא איסוף ידיעות מודיעין אסטרטגיות, "כל מערך המודיעין הסיגינטי, הלוחמה האלקטרונית, המודיעין המכמ"י והממסר יוצא ונאסף מכאן באמצעות כלי הטיס הייחודיים שלנו הצופית והקוקיה", אומר מפקד הבסיס.

כנף 15 פועלת שבעה ימים בשבוע עם אלפי שעות טיסה ועם למעלה מאלף טייסים, קצינים וחיילים. "זהו מערך שנותן שרות מהיר לכל גזרה ובכל תנאי מזג האוויר", מספר מפקד הבסיס.

"אנחנו מוזנקים בעקבות בקשה של מפקד אוגדה או חטיבה לאירוע בצפון בגבול לבנון, באזור רצועת עזה או ביהודה ושומרון. בשל יכולות המטוסים, אנחנו מגיעים מהר לזירה ויכולים להביא את המידע הכי זמין, הכי יעיל ובצורה מהירה".

בעוד אנו משוחחים ובעוד מטוס צופית ממריא למשימה, נכנס לחדר חייל שרוצה לדבר רגע עם המפקד. נשמע מוזר? למפקד הבסיס כלל וכלל לא.

"זו חוויה פיקודית מרתקת. מגיעים לכאן חיילים לא מעטים עם בעיות אישיות עצומות שאני והצוות רואים בפתרונן את המשימה החשובה שלנו. לא פחות מאיסוף נתונים מבצעיים".

"לטפל בחייל בן 19 שבבית אין אמצעי מחיה בסיסיים, או בחייל אחר שאין לו לאן לחזור בסוף השבוע זו משימה לחיים וכך אנו פועלים", גאה לספר מפקד הכנף.

בעוד כשנתיים יעבור הבסיס דרומה ואם תהיתם האם זה יקשה על הצוות לתפקד בשל הריחוק מהמרכז התשובה הברורה והחד משמעית הייתה, "אנחנו כמו הצפרים שעל שמן המטוסים. תמיד ובכל מקום שישימו אותנו נמלא את ייעודינו".