ארבעים שנה למכון צומ''ת
האירוע הועבר בשידור חי בערוץ 7

במרכז מורשת בגין נערך הערב (רביעי) אירוע ההוקרה למכון צומת המציין ארבעים שנה להיווסדו וכן את הגיעו של ראש המכון, הרב ישראל רוזן ליובל ה-75.

מכון צומת - צוותי מדע ותורה הוקם בשנת תשל"ז (1977) כעמותה ללא מטרות רווח ופועל מיום הקמתו באלון שבות שבגוש עציון.

המכון קם מתוך מגמה לפעול בצמתי המפגש שבין דרישות ההלכה וחיי המעשה ויישום החזון של מדינת הלכה יהודית.

מאז הקמתו עומד בראשו המהנדס הרב ישראל רוזן, בוגר ישיבת כרם ביבנה ומכון לב שבירושלים, יו"ר הנהלת המכון הינו משה (מושקו) מושקוביץ ומנכ"ל המכון הינו דן מארנץ.

המכון מפעיל צוותי מחקר ופיתוח בתחומי האלקטרוניקה, המחשבים, הטכנולוגיה והמכניקה העדינה. מהנדסי המכון עוסקים בהתאמת מיכשור רפואי לשימוש בשבת ובחגי ישראל - בבתי חולים, בבתי אבות, ובבתי נכים וקשישים; וכן בפתרונות הלכתיים לכוחות הביטחון - צה"ל ומשטרת ישראל, על מנת לאפשר את פעילותם החיונית באופן סדיר, בהתאם לתנאי ההלכה היהודית.

המכון גם בודק ומאשר ציוד ביתי 'רגיל', כמו מקררים, פלטות, תנורים ואפילו... מכונות גילוח. במהלך השנים הפך מכון צומת לכתובת עבור כל העוסקים בפעילות חיונית במדינה ונדרשים להתמודד עם פעילות בשבת. במכון סיפקו טלפון שבת לאנשי לשכת ראש הממשלה ומשרד החוץ ופתרונות לשירות בתי הסוהר כיצד לעקוב גם בשבת אחרי אסירים רמי מעלה שירדו לבירא עמיקתא והיה חשש שיתאבדו.

בצומת מעניקים אישור שבת לאזיק אלקטרוני ומסייעים לבתי מלון המבקשים להעניק לאורחים קפה ארומה משובח וקוביות קרח בשבת. גם בקיבוץ הדתי נהנים מפתרונות הלכ-טכנולוגיים לעבודות חיוניות בשמיטה.

מכון צומת מוציא זה 36 שנה את כתב-העת "תחומין" העוסק בסוגיות הלכתיות, חברתיות, מדיניות, מדעיות ומשפטיות, מתוך השקפת עולמה של היהדות; ועורך גם את העלון התורני 'שבת בשבתו' המופץ מדי שבוע בבתי הכנסת.

במכון, מרכז מבקרים בשם 'חווית צומת', בו לומדים המבקרים על פעילות המכון ומיתנסים ישירות בפיתוחיו השונים. מיזם התיירות החינוכית, חושף את הלכות שבת עם המחשה אטרקטיבית באמצעים מתקדמים על התפר שבין ההלכה למציאות המודרנית.

במכון צומת פועל בית דין לגיור המיועד לאזרחי חו"ל בני זוגם של ישראלים לבוא בשערי העם היהודי. הם מנועים לפנות לבית הדין של הרבנות הממלכתית בגזירת משרד הפנים. בי"ד זה הוא המשכו של מינהל הגיור הממלכתי שנוסד ע"י הרב רוזן במסגרת הרבנות הראשית, בשנת 1995.