נשים במצרים
נשים במצריםצילום: עבד רחים קעטיב. פלאש 90

קצב הגידול הדרמטי באוכלוסיה המצרית, 2.4 אחוזים בשנה, לצד המשבר הכלכלי העמוק בו מצויה המדינה מחזיר אל השיח המרכזי שם את הקריאות להגבלת הילודה.

מהנשיא א-סיסי ועד לפרשנים ומומחים רואים במהלך זה פתרון הכרחי.

בדו"ח מיוחד של מכון ממר"י מובאים ציטוטים מהעת האחרונה של בכירים מצריים הקוראים להגביל את הילודה בארצם:

בכנס תרבות שאל הנשיא א-סיסי את שיח' אל-אזהר, אחמד אל-טיב, "האם אני יכול לבקש ממי שיש לו ילד אחד להמתין שלוש או ארבע שנים לפני שיביא לעולם את הילד השני? האם אני יכול לבקש ממי שיש לו שני ילדים להמתין שש או שבע שנים עד שיביא לעולם את הילד השלישי? האם אני יכול לבקש ממי שיש לו כבר שלושה ילדים להימנע מלהביא עוד ילדים לעולם?.." משקיבל תשובה הקובעת כי הדבר מותר על פי ההלכה האסלאמית, הסביר א-סיסי כי לטעמו הדבר חשוב כדי ליצור אומה חזקה ומשכילה.

במסגרת ביקורו עצרת הכללית של האו"ם בניו יורק, התייחס שוב הנשיא המצרי למשבר גידול האוכלוסין במצרים ואמר: "קצב הילודה צומח בשיעור שנתי של 2.5%. בתחילת השנה מנו המצרים 90 מיליון נפש ובחודש שעבר הגענו ל-91 מיליון. האוכלוסייה הזו זקוקה לחינוך, לטיפול רפואי, להזדמנויות עבודה, לדיור ולמזון..."

באחרונה התבטא שוב ואמר בראיון עיתונאי כי "אם לא נעצור את שיעורי הגידול, אזי מאמצי הפיתוח יירדו לטימיון. עלינו להגיע לשיעור צמיחה כלכלית שעולה על 75% בשנה כדי שאנשים יחושו בשיפור".

גם ראש ממשלת מצרים שריף אסמאעיל התייחס לצורך להגביל את הילודה. בנאום שנשא במעמד חגיגות "היום הלאומי של תושבי מצרים" הוא הכריז על אסטרטגיה לאומית לצמצום הגידול באוכלוסייה בשנים הקרובות. לדבריו "אחד האתגרים החשובים עמם מתמודדת המולדת הוא הגידול המדאיג במספר התושבים".

עוד מדווחים אנשי מכון ממר"י כי דברים דומים אמרה גם סגנית שר הבריאות והאוכלוסין, ד"ר מאיסה שווקי, ליומון המצרי אל-וטן. לדבריה, "לא ניתן להכחיש שיש גידול לא רצוי באוכלוסייה שהפך לסוגיה של ביטחון לאומי משום שקצב הגידול עולה על הצמיחה הכלכלית, ולכן אין מנוס מקבלת החלטות שיובילו להפחתת שעורי הגידול". שווקי ציינה כי ישנם שמונה מחוזות שצריך להתערב בהם בנושא הזה בעדיפות ראשונה, כמו מחוז קהיר ששיעור הילודים בו הוא הגבוה ביותר.

שווקי חשפה כי מתקיימים דיונים עם הוועדה לביטחון לאומי בפרלמנט כדי לגבש חוקים שיסייעו להשתלט על קצב גידול האוכלוסין, וכן חוקים בנושאי משפחה ובריאות ילדים, חוקי עבודת ילדים ונישואי קטינים. בתשובה לשאלה האם יינתנו תמריצים לעידוד צמצום הילודה אמרה שווקי כי בחלק מהמחוזות כבר קיימת תכנית בשיתוף המשרד לסולידריות חברתית במסגרתה המדינה נותנת תמריץ חיובי בצורת סיוע כספי למשפחות עניות שיש להן ילד אחד עד שניים לכל היותר, וכי יש כוונה להרחיב תכנית זו למחוזות נוספים.

הדברים מובילים להתבטאויות של חברי פרלמנט, עיתונאים ופרשנים המצדדים במהלכי צמצום הילודה המצרית וזוכים לגיבוי דתי מבכירי דת מצריים לדברים, ובפועל במהלך השנה האחרונה מארגן משרד הבריאות במחוזות שונים כמו אל-דקהליה, אל-מניא ואסיוט האזורים הכפריים במצרים עילית כנסי הסברה וסדנאות לאזרחים, ובמיוחד לנשים, כדי להגביר את המודעות לסוגיית 'תכנון ילודה' בחברה המצרית.