ועידת הליכוד
ועידת הליכודחזקי עזרא

בכירים וראשי סניפי ליכוד התכנסו אתמול לישיבה מיוחדת סביב אירועי עמונה ובסופה הם מעלים תביעה לכינוס מרכז הליכוד בטרם מתבצע הרס המנוגד לעקרונות הליכוד והאידאולוגיה אותה מובילה התנועה.

על הכנס סיפר ביומן ערוץ 7 מתי יצחק, חבר מזכירות הליכוד ויו"ר סניף הליכוד בראש העין, ובפתח הדברים הוא מציין כי הכינוס אתמול, בו השתתפו כחמישים בכירי התנועה, מגיע "בהמשך לפניה שלנו לראש הממשלה לעצור את כל נושא ההרס בעמונה". המתכנסים דנו בפן המשפטי ובפן האידיאולוגי של מעשה ההרס במשך כשעתיים וחצי.

"אנחנו מבקשים לעצור את הפינוי ואולי לעתור לבג"ץ, שלא רק השמאל יעתור לבג"ץ, בג"ץ הרי לא בחן את הבעלויות אלא החליט על סמך עתירות השמאל בלבד", הוא אומר ומציין כי אמנם תפקידו של בג"ץ אינו לבחון הוכחות אך במקרה זה נדרש דיון מיוחד.

עוד הוא מציין כי במהלך המפגש עלתה ההצעה לפיה במידה ולא יצלחו המהלכים למנוע את עקירת הישוב, להורות על שיכונם של כוחות צבאיים במבנים שיפונו במקום להרוס אותם, וזאת עד להשלמת הבירורים בסוגיה.

יצחק מציין כי סוגיית ארץ ישראל הינה חלק מההתחייבות הממוסמכת עליה חותם כל מצטרף לתנועת הליכוד, ופגיעה בעיקרון זה לא יכולה להתבצע ללא דיון מהותי של מרכז התנועה, "אנחנו פונים לבית הדין של התנועה שיורה לראש הממשלה לכנס את המרכז בדחיפות. שיתן לנו הסבר. נבחרנו לתת תשובות לבוחרים שלנו. יש הרבה חברי ליכוד שגרים באזור הזה והם, ולא רק הם, רוצים תשובות. לא יתכן שהדברים יתמסמסו מתחת ידינו. לא יתכן שנגרש. זו לא האידאולוגיה שלנו".

"הצעתי שישיבת הלשכה בעוד שבועיים תתקיים בעמונה ולא בצפון כמתוכנן. החברים קיבלו את דעתי ואני מתכוון לפנות לזאב אלקין, ראש הלשכה, ולבקש ממנו לקיים את הדיון שם", אומר יצחק.

בהמשך הדברים נשאל יצחק עד כמה ראש הממשלה אכן "סופר" את ראשי הסניפים וחברי הסניפים. זאת בעיקר לנוכח התחושה שנתניהו מתנהל על פי לחצים פוליטיים קואליציוניים ונע בין לחצי כחלון ללחצי בנט, ופחות מקשיב לקולות העולים ממפלגתו שלו. "ראש הממשלה סופר אותנו, ואנחנו בדרך כלל נותנים לו גיבוי למעשים שלו", אומר יצחק המספר על פניות רבות של חברי כנסת ושרים המביעים את עמדתם נגד המהלך, אך חוששים להביע אותה באופן גלוי שמא יבולע למעמדם בתנועה.

"אמרתי במפורש שחבר כנסת או שר שלא ייתן יד למהלכים שלנו שיזכור אותנו בקלפי... שלא יבוא אלינו בטענות", מזהיר יצחק הקובע כי על השרים וחברי הכנסת "להביע את דעתם בלי לחשוש. זה ארץ ישראל ולא עניין טכני. לא ניתן לוותר על עמונה או על ישוב אחר במדינה. חברי כנסת משלימים בשקט ושרים מפחדים להתבטא כי חוששים למעמדם, ולכן אנחנו אומרים להם שנתחשבן עם כל אחד בבחירות שיהיו בעוד כשנה וחצי".

לטענתו בדיון עלתה התחושה כי לסוגית עמונה קיימים לא מעט פתרונות ואכן יש לדון בכל אחד ואחד מנהם באופן רציני, "אם בלילה אחד שחררו אלף שבויים כך שימצאו פתרונות משפטיים".

יצחק מזכיר כי "עד הרגע הזה לא הוכיחו של מי החלקות הללו", ומציין: "כבר התבלבלתי מרוב הפרשנויות של היועמ"ש, השרים וראש הממשלה, שיקום ראש הממשלה ויבהיר לנו מה הבעיות", הוא דורש ומספר על כך ש"יש התמרמרות פנימית בתוך התנועה כי דברים נעשים בצורה שקטה". לדבריו מאחר וראש הממשלה הוא האמור לכנס את מרכז התנועה נצרכה הפניה לבית הדין של התנועה, כדי שזה יורה לו לבצע את המהלך.

בהמשך הדברים נשאל יצחק אודות תחושתו כלפי חבר הכנסת בני בגין, דווקא משום היותו אחד מסמליה של תנועת הליכוד ועם זאת כזה שבחר להתנגד לעמדת המפלגה כולה כשזו תמכה בחוק ההסדרה.

"באופן אישי, ויש עוד כמה שאני יכול לדבר בשמם, אני מאוכזב ממנו ומההתייפיפות שלו כלפי בג"ץ והגורמים המשפטיים האחרים. אני מעריך שלא נכנס לעומק הקורה, אבל אני מאוכזב ממנו לא מהיום. הוא ודן מרידור בוועדת שרים סירבו להחליט שמחליפים נאמנים לשר מדרג שלישי. מאז אני מאוכזב מהם. בארצות המערב בהחלפת שלטון מחליפים את תפקידי הנאמנות עד דרג שלישי. הצענו את ההצעה והשניים האלה התנגדו. הבנו שהוא לא הולך איתנו אלא הולך בראש שלו. אם הוא הולך בראש שלו וכך גם הפעם זה מאכזב, לא מכבד אותו ולא מכבד את הצוואה של אבא שלו. לכן נפקח עיניים מאוד ושרים וח"כים שלא ילכו בקו האידאולוגי של התנועה יבולע להם בבחירות. נצטרך להחליט אולי לא לבחור בליכוד. אולי הליכוד שינה פאזה. לא יתכן שנבחר נבחרי ציבור ובסוף נקבל מהם בעיטה. אנחנו נבחרי ציבור והציבור מגיע אלינו בטענות".

לטעמו ולהערכתו של מתי יצחק אירוע של הרס בעמונה יוביל גם לפגיעה במעמדה של תנועת הליכוד בציבור הרחב ולמספר המנדטים בו תזכה התנועה בבחירות הבאות, אם כי הוא עצמו מעדיף שלא לדבר על האפשרות הזו כיוון שאינו רוצה לחשוב כלל על מצב שבו תנועת הליכוד והעומד בראשה יעמדו מאחורי הרס של ישוב.

"תשועת ה' כהרף עין. אני מעריך שנמצא פתרון, ולכן אני אומר לחברים אל תשבו על שמריכם. תוציאו כל מידע משפטי ומדיני שיש באמתחתכם, ספרו מכל ניסיון העבר. אין לנו את כל האינפורמציה הנדרשת ואולי כשיוציאו את המידע אולי מישהו ישלוף משהו שיביא את התשועה. אם רוצים אין זו אגדה".

לקראת סוף הדברים שב יצחק ומזכיר את הצעתו לתיחום שטחו של הישוב עמונה במידה והמהלכים לא יצלחו ולשכן במקום חיילי צה"ל עד להשלמת הבירור בעניינו של הישוב. הוא מזכיר את הסיור שקיימו הוא וחבריו בעמונה לפני מספר ימים ובו ביקשו לראות באילו חלקות מדובר, אך כידוע לא ניתן להצביע על שתי החלקות שעליהן מדובר ומשום כך הכוונה לבצע הרס של כל המבנים על כל החלקות.

בשיחה עם יצחק צוינה גם העובדה לפיה כל השיח סביב אותן חלקות מתבסס על חלוקת קרקעות בזמנו של המלך חוסיין לפני 67', חלוקה שבוצעה בתקופה שבה השלטון הירדני על יהודה ושומרון היה בגדר שלטון בלתי חוקי שנמשך 19 שנה בלבד, שלטון שלא הוכר על ידי המדינות למעט בריטניה ופקיסטן. כל השאר הגדירו אותו ככיבוש בלתי חוקי, ועם כל זאת אותה חלוקה בעייתית היא שמובילה לסערה הנוכחית ולאיום ההרס של בתי עמונה.

יצחק קורא לבכירי תנועתו, כמו גם לציבור הרחב להשתתף בהפגנת המחאה הצפויה ביום שלישי הקרוב בכיכר פריז בירושלים בשעה 18:30.