שני 'אדירים' יגיעו היום לחיל האוויר

בחיל האוויר מכינים קבלת פנים לשני מטוסי ה'אדיר', ה-F35I, ולשינוי הדרמטי הצפוי בעוצמתו של החיל. "זו תפיסת עולם אחרת".

קובי פינקלר , י"ב בכסלו תשע"ז

עושים עלייה. F-35
עושים עלייה. F-35
Lockheed Martin

אחרי שנים של דיונים, היום זה יקרה. בשעה שתיים בצהרים, ינחתו בבסיס חיל האוויר בנבטים שני ''מטוסי העתיד'' כפי שמכנים אותם בחיל האוויר, ה-F35I, ובשמם העברי ה"אדיר".

כבר בשעה זאת עושים המטוסים, המוטסים בידי טייסים אמריקנים, את דרכם מאיטליה, שם הם שהו ביממות האחרונות, לישראל.

שני המטוסים, אשר נושאים את המספרים 901 ו- 902 צפויים לעשות היסטוריה בתולדות חיל האוויר הישראלי. "לא מדובר בעוד מטוס או בעוד כלי טיס. ה-F35I או בשמו העברי ה'אדיר', הוא משהו אחר שלא הכרנו עד היום ולא נכיר בשנים הבאות", אומרים בחיל האוויר ומסבירים "אם עד היום היינו בדור השלישי והרביעי של המטוסים, המטוס הזה, לא רק שהוא דור חמישי, הוא קפיצת דורות רבים קדימה", ומוסיפים ''אין עוד כזו יכולת בכל העולם וישראל תהיה המדינה הראשונה בעולם שתהיה מבצעית עם המטוס המתקדם הזה".

מפקד טייסת האדיר, סא"ל יותם, שמוביל את כל המהלך מתחילת הדרך והיה שותף גם להקמת מערך הסופה, אומר שיכולותיו של המטוס גם בחתימה הנמוכה שהוא מותיר, גם באוויוניקה (השם הכולל למערכות האלקטרוניקה והמחשבים בכלי טיס) וגם בכמות ובאיכות הסנסורים, שמים אותו גבוה מעל כולם. "אין עוד יכולת כזו בעולם".



טוען....

נזכיר כי בתחילת החודש, החליט הקבינט לרכוש עוד 17 מטוסי F35I ובסך הכל בסופו של התהליך יהיו למדינת ישראל 50 מטוסי ''אדיר''.

"המטוס הזה מסוגל גם להגן על עצמו, גם לפגוע בטילי הקרקע המתקדמים ביותר, גם לשהות זמן רב יותר באוויר (בשל הגובה הרב שהוא שוהה בו) וגם לתקוף בעצמה רבה", מציינים בחיל.

"זוהי תפיסת עולם אחרת", מוסיף גורם בכיר אחר בחיל האוויר, "העובדה שיש לו חתימה נמוכה וקשה מאד לאתרו בשל המבנה המיוחד שלו, גם העובדה שהוא מסוגל גם לאסוף מידע וגם לתקוף וגם יכולותיו לעיבוד נתונים מהיר מעין כור היתוך מידע אדיר, מקנים לו את מעמדו".

במרכז האימון של ה''אדיר'' משלימים את העבודה על ארבעה מאמנים שיכולים להכשיר את הטייסים בצורה הטובה והאיכותית ביותר בלי שעות טיסה רבות באוויר. "זה גם חוסך כסף, גם מונע את שחיקת המטוס וגם מאפשר לימוד בתנאים הטובים והבטוחים ביותר", אומר לנו קצין בטייסת האחראי על תפעול המרכז.

ואם תהיתם על מחירו של המטוס, אזי גם כאן נכונה לנו הפתעה. הוא זול יותר ממטוס ה-F15I. אם מחירו של מטוס ה-F15I נע סביב 110 מיליון דולר האדיר יעלה "רק" כ- 98 מיליון דולר ובעתיד המחיר אפילו ירד.

בבסיס נבטים הושלמה הכשרת שני ההאנגרים הגדולים ששימשו את מטוסי הנץ עד לפני זמן רב רב והוסבו לקליטת המטוס. גם כאן בשל מבנהו של המטוס היו צריכים להרחיב פתחים ולשנות דברים.

לקראת הגעת המטוסים אומר שר הביטחון, אביגדור ליברמן: ״היום נקבל בבסיס חיל האוויר בנבטים את מטוס ה-f-35, האדיר, שמצטרף לשורותינו ויהווה עוד מרכיב בשמירת העליונות האווירית שלנו באזור. חיל אויר חזק משמעו צה״ל חזק וצה״ל חזק משמעו מדינת ישראל חזקה ועם ישראל חזק. אנו מודים גם למזכיר ההגנה קרטר שזה אך סמלי שכהונתו מסתיימת בסמוך להגעת המטוסים האלו לישראל כי קרטר, כמו העם האמריקני כולו, הוא ידיד אדיר של ישראל. הטובים לטייס, המטוסים הטובים לטייסים ויחד נשמור על ביטחון ישראל!״.