משה גפני
משה גפניצילום: הדס פרוש, פלאש 90

מליאת הכנסת אישרה בקריאה שנייה ושלישית את הצעת החוק של חברי הכנסת משה גפני ואורי מקלב (יהדות התורה* לייצוג הולם של בני האוכלוסייה החרדית ושל עולים חדשים בשירות הציבורי.

החוק קובע חובת ייצוג הולם לבני המגזר החרדי ולעולים בשירות המדינה ובדירקטוריונים של חברות ממשלתיות. 35 ח"כים תמכו בחוק ושלושה נמנעו. לא היו מתנגדים.

בדברי ההסבר נכתב: "חקיקת הייצוג ההולם שעברה בכנסת בשנים האחרונות נועדה ליצור העדפה מתקנת של מגזרים שונים באוכלוסייה, אשר ייצוגם בשירות הציבורי קטן מחלקם היחסי באוכלוסייה (דוגמת נשים, ערבים, דרוזים, צ'רקסים, עולים, אנשים בעלי מוגבלויות וכדומה). ואולם, מגזר אחד באוכלוסייה שייצוגו בשירות הציבורי הוא הנמוך ביותר יחסית לחלקו באוכלוסייה הוא הציבור החרדי, אך לגביו אין כל חקיקה בנושא זה. הממשלה אף קבעה כיעד לאומי את שילובו של ציבור זה בתעסוקה".

ח"כ גפני אמר במליאת הכנסת: ''אני רוצה להודות לכל הסיעות בבית, כולם תמכו בזה. אני רוצה להזכיר בהזדמנות הזו את ח"כ הרב אברהם רביץ ז"ל שלפני עשר שנים עמד כאן על הדוכן עם הצעת החוק הזו והיא נפלה על חודו של קול, והוא צעק 'למה הצבעתם נגד' והתמוטט כאן על הדוכן והיה צריך לפנות אותו לבית החולים.

''הערב אנחנו משלימים עבורו את המעגל. זה לא חוק שיפתור את הבעיות של הציבור החרדי אבל זה חוק שמראה על כיוון. החוק הזה מסיר כתם שהיה על הכנסת כל השנים", הוסיף גפני.

בתגובה לאישור החוק אמר מנכ"ל עמותת חדו"ש לחופש דת ושוויון, עו"ד אורי רגב, כי "חדו"ש תומכת בייצוגן של קבוצות שאינן מקבלות ייצוג הולם בשירות הציבורי, לרבות האוכלוסייה החרדית. אך אסור שהחוק יוביל למצב בו יפגעו דרישות הכשירות לתפקידים ויכירו בהסמכה לרבנות או לימודים בישיבה כתחליף לתעודת בגרות או תואר אקדמי.

''יש לוודא גם כי לא תשונה סביבת העבודה כך שתהיה הדרת נשים. העדפה מתקנת בנסיבות כאלה תהיה הרס השירות האזרחי ולא חיזוקו". רגב הוסיף כי "אסור להתעלם מהסתייגות משרד המשפטים לפיה לא מדובר כלל באפליה וכי תת היצוג קשור ללחצים הפנים חרדיים נגד השכלה כללית לגברים והשתלבותם בשוק העבודה.

''נראה שיישומו של החוק מחייב סקר תעסוקה אמין ולא זעקות שבר של פוליטיקאים חרדים המכופפים את ידי הקואליציה", אמר רגב.