יריב לוין
יריב לויןצילום: יונתן סינדל, פלאש 90

שר התיירות יריב לוין מקווה שמשבר עמונה מתקרב לסיומו, נוכח העובדה שגובש פתרון שיאפשר להשאיר את התושבים על ההר.

''העניין עדיין לא נפתר סופית, עד שלא נראה הסכמה של כולם כולל הסכמה לדחיית ביצוע פסק הדין. רק אז נוכל לומר שהעניין מאחורינו", אמר לוין בשיחה עם ערוץ 7.

לדבריו, ''עד שלא נראה פתרון הולם לאחרון המתיישבים בעמונה לא נוכל לסגור את הפרק הזה אבל אין ספק שאנחנו נמצאים בכיוון הנכון. אני שמח שהנוכחות היהודית על ההר תשמר וכל זה לא היה קורא אילולא הלחץ הגדול שהופעל על ידי תושבי עמונה".

לדבריו חוק ההסדרה מכניס את ההתיישבות ביהודה ושומרון לתקופה חדשה, "המערכת המשפטית סוף סוף פועלת לחפש פתרונות יצירתיים כדי להשאיר יהודים בבתיהם ומה שקרה כאן בעמונה יחסוך אירועים דומים בעתיד.

"כמי שכתב את הנוסח של חוק ההסדרה המקורי, אני מדגיש שזה רק אמצעי ולא מטרה. המטרה היא להבטיח שההתיישבות היהודית תימשך ושלא נראה בעתיד פסקי דין כמו בעמונה ונתיב האבות ושאפשר יהיה להרחיב את ההתיישבות עם פחות קשיים".

עמונה
עמונהצילום: מרים אלסטר, פלאש 90

השר לוין הזכיר את שורת הכלים המשפטיים, כלשונו, שיאפשרו הסדרת בתים ביו"ש שנבנו בתמימות על קרקע פלסטינית. "יש היום סל שלם של כלים שמונחים על השולחן, החל מהנושא של תקנת השוק שהופיע בדו"ח אדמונד לוי דרך המתווה הקפריסאי ושורה של מהלכים אחרים שרק יעשו את המובן מאליו.

"היום המערכת המשפטית לא צריכה לצאת מגדרה למען ההתיישבות אלא פשוט צריכה לעשות מאמץ מינימלי ולהפסיק להפריע ולייצר בעיות שאין צורך בהן", הוסיף.

השר לוין משוכנע שכל דרך שתחזק את ההתיישבות היא כשרה וראויה, "אותי מעניינת השורה התחתונה - שהחרב על ההתיישבות תוסר וכל הדרכים לרבות חוק ההסדרה הם האמצעים, צריך לבחור את האמצעי הטוב ביותר.

"כל סוגיית עמונה נולדה בחטא ואם היו נותנים אז לבג"ץ תשובות כמו שהמדינה נותנת היום לא היינו עומדים בפני פינוי בתים. אני כמובן לא פוטר בכך את אחריות משופטי בג"ץ שתמיד דורשים הבהרות לפני שפוסקים את דינם וכאן היכולת הזאת נשתכחה מהם וכל המערכת פעלה באופן של כזה ראה וקדש".

השר לוין מתייחס לגל ההסתה נגד ראש הממשלה - מהפסל המוזהב בכיכר רבין ועד למיצב המסית עם חבל התלייה בבית הספר בצלאל. "כשההסתה באה משמאל זה נדחק לקרן זוית וכשזה בא מימין זה כותרות ראשיות.

"לכן אנחנו עושים הכל כדי לייצר את השינויים, כך שגורמי האכיפה וגם התקשורת נאלצים להתייחס אחרת להסתה ובחומרה רבה. אבל יותר חשוב היום זה פשוט ללכת בדרך שלנו, במדיניות שלשמה נבחרנו וכל מיני גורמי שוליים שמנסים להסית אסור שהם יהפכו למרכז תשומת הלב. אנחנו צריכים לדבוק בדרכנו בלי לתת לאף אחד להסית אותנו מהדרך".