מלך ספרד בפגישה עם ועידת רבני אירופה
צילום: משה פרידמן

"חובתנו לחקור, לחנך, למנוע, ולהביא ערכים דמוקרטיים כערובה לכבוד ולדו-קיום. אף חברה אינה בטוחה מפני טירוף. השואה ייצגה כישלון טוטאלי בפני הרוע ועלינו ללמוד את לקחיה של ההיסטוריה כדי שמשהו מסוג זה לא יוכל לעולם להתרחש שוב. אני מודה לכם נרגשות על קבלת הפרס, ורואה בכך עידוד גדול וסגירת מעגל היסטורי בין היהודים לספרד ברוכים השבים לספרד".

את הדברים אמר מלך ספרד פליפה השישי בטקס מרשים במהלכו הוענק לו פרס 'ועידת רבני אירופה' ע"ש הלורד הרב יעקובוביץ לשנת 2015.

המלך התייחס לחשיבות הגלומה בלימוד השואה ואמר כי המאבק באנטישמיות הינה חובה מקודשת במדינה חופשית ודמוקרטית. "אני גאה בחקיקת חוקים לחובת לימוד השואה בבתי הספר, כדי להבטיח ששנאה כזו לא תשוב לעולם. נזכור את תקופת תור הזהב של היהדות בספרד ותרומתם העצומה לאנושות בכלל ולספרד במיוחד. הממלכה הספרדית פתוחה כיום בפני מיליוני יהודים צאצאי ספרד. ולעולם לא יגרמו עוד שנאה וחוסר סובלנות לבדידות ולהגליה.

"אני מתחייב להשיב את התרבות היהודית לספרד בשם הצדק ולמען הצדק ההיסטורי. זו תעודת הכבוד שלנו ואנו זוכרים את הנספים היהודים בכל התלאות כאן ובעולם כולו אך ורק בשל היותם יהודים; יהי זכרם ברוך'", סיים המלך בלשון הקודש.

הפרס מוענק מידי שנה לזכרו של הלורד הרב עמנואל יעקובוביץ' זצ"ל, נשיאה של 'ועידת רבני אירופה' והרב הראשי של הקהילות היהודיות המאוחדות של חבר העמים הבריטי. בשנתיים האחרונות זכו בפרס קנצלרית גרמניה וראש ממשלת צרפת.

נשיא ועידת רבני אירופה הרב פנחס גולדשמידט שהעניק את הפרס פתח את דבריו ובירך 'שחלק מכבודו לבשר ודם' כשכל המשתתפים עומדים על רגליהם ועונים אמן. ''המלך פליפה השישי הינו ראוי לקבל אות הוקרה על תרומתו הייחודית להכרה ביהדות ובמורשתה; הצהרותיו על הלקחים מההיסטוריה; כיבוד הדיפלומטים הספרדים 'חסידי אומות העולם'; הצעדים האמיצים של ספרד לתיקון העוול שנעשה בגירוש היהודים בשנת 1492, והחלטתה האחרונה להעניק ליהודים יוצאי ספרד אזרחות ספרדית", אמר הרב.

הרב הוסיף, ''שמענו את דבריך, הוד מלכותו, באירוע 'יום השואה הבינלאומי ומניעת פשעים נגד האנושות' שהתקיים בסנאט כאן בספרד על חובתה של האנושות ללמוד את לקחי העבר וכאשר הזכרת באופן מיוחד את 'אלפי הספרדים אשר נרצחו במחנות'. ראינו כיצד כיבדת את גבורתם של שבעה דיפלומטים ספרדים שהוכרו על ידי "יד ושם" כחסידי אומות העולם שהצילו יהודים ספרדיים ע"י הענקת דרכונים ספרדיים: אנשים אותם הגדרת; 'שהחליטו לא להתעלם מפני סבל אנושי'.

''השואה, אמרת לאחר מתקפת הטרור בהיפר כשר ובשרלי הבדו בפריז, 'ייצגה כישלון טוטאלי בפני הרוע'. גם אז אמרת נחרצות כי – 'עלינו ללמוד את לקחיה של ההיסטוריה, כדי שמשהו מסוג זה לא יוכל לעולם להתרחש שוב'. דבריך, הוד מלכותו, הדהדו כאזהרה חמורה".