בית הלוחם, הערב
בית הלוחם, הערבצילום: ישראל ברדוגו

כ-800 בני אדם השתתפו הערב (חמישי) באירוע ההוקרה המרכזי לפצועי מערכות ישראל ונפגעי פעולות האיבה.

האירוע התקיים במעמד נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין, חברי כנסת, מנכ"לי משרד הביטחון והמוסד לביטוח לאומי, ארגון נכי צה"ל ובני משפחותיהם. השנה צוין יום ההוקרה תחת הכותרת "צומחים בשביל החיים", המבטאת את הצמיחה מתוך הקושי ואת היכולת לקום מתוך המשברים.

נשיא המדינה, ראובן (רובי) ריבלין, אמר בדבריו כי "לא תמיד יש לנו דרך פשוטה לשלם לכם את החוב המוסרי שאנו חייבים לכם ואני יודע שרבים מכם גם מתמודדים עם קושי בירוקרטי ומשפטי מתיש. אני מקווה שנדע כולנו, בכל הדרגים והתפקידים, ללכת לקראתכם ולא נהפוך אתכם, פצועי מערכות ישראל ופעולות האיבה, לגיבורים שקופים. אני מבטיח לכם שאנחנו לא מתעלמים ולא נתעלם".

הטקס נפתח במופע מחול של להקת גלגלי הקסם, שהרקדנים בה רוקדים כשהם ישובים על כסאות גלגלים. בנוסף, במהלך האירוע הושק בול מיוחד שהופק לכבוד יום ההוקרה ע"י דואר ישראל בשיתוף עם משרד ראש הממשלה ומשרד הביטחון. את הערב ליוו להקת אתניקס, להקת הרבנות הצבאית והחזן הראשי לצה''ל סא"ל שי אברמסון וכן להקת חיל התקשוב.

סגן שר הביטחון הרב אלי בן דהן סיפר כי "עם כניסתי לתפקיד, אחד הנושאים הבולטים ביותר שהגיעו לפתחי היה נושא אגף השיקום במשרד הביטחון. אחת מהנקודות המפתיעות שגיליתי היא שלא כל פדויי השבי של מדינת ישראל מוכרים אוטומטית כנכי צה"ל. שבויים שעברו בוודאי חוויות טראומתיות בשבי אויבנו. גם כאן אני סבור שעלינו לבחון מחדש מדיניות זו שנקבעה לפני שנים רבות. אנו בעיצומה של עבודת מטה שמטרתה לבחון הכרה בכל פדויי השבי של מדינת ישראל כנכי משרד הביטחון".

יו" ר ארגון נכי צה"ל חיים בר ציין, "מאז ועד היום רבים שילמו בחייהם, אחרים שבו עם פגיעות בגוף או בנפש, ביום הזה מדינת ישראל מוקירה להם תודה. יום שבו אנו מקדישים זמן להאזין לסיפורם האישי, לחוות ולו במעט מהחוויה המטלטלת שלהם ולשאוב מהם כוח ותקווה. אתם החוסן הנפשי והחומה הבצורה של עם ישראל שאף אויב לא יכול לה. במדינת ישראל מי שהיה גיבור של אתמול הוא יהיה הגיבור של המחר''.

צילום: ישראל ברדוגו
צילום: ישראל ברדוגו

מנכ"ל ארגון 'זהות' וממארגני יום ההוקרה איתי גרנק אמר כי "המפגשים עם הפצועים, הפעילויות בהן לקחו התלמידים והסיפורים אליהם נחשפו, סיפקו עבורם חוויה משמעותית וזרעו בקרבם ערכים חשובים שללא ספק ימשיכו ללוות אותם- כך שמילים כמו מסירות נפש, פרט למען הכלל, אהבת חינם או אהבת המולדת לא יהיו עבורם קלישאות אלא דרך חיים".

את דברי הפצועים נשא ד"ר עשהאל לובוצקי, אשר נפצע קשה במלחמת לבנון השנייה וכיום הוא רופא המתמחה ברפואת ילדים, וסיפר על דרך השיקום הארוכה שעבר. לאחריו עלה לבמה רון עבדן, מתמודד טרי בתוכנית הריאליטי דה ווייס, שנפצע באוגוסט 2015 ממטען שהושלך לעברו וביצע את השיר.

השנה צוין יום ההוקרה תחת הכותרת "צומחים בשביל החיים", המבטאת את הצמיחה מתוך הקושי ואת היכולת לקום מתוך המשברים. כחלק מאירועי יום הוקרה יוחדו הדיונים במליאת הכנסת ובוועדותיה לציון התאריך, וכן התקיימו טקסים ברשויות המקומיות והאזוריות, הרצאות של פצועים וטקסים בבתי הלוחם ברחבי הארץ ופעילויות נוספות.

בישראל חיים כיום מעל 70,000 חיילים וחיילות שנפצעו במערכות ישראל ומעל 25,000 אזרחים ואזרחיות שנפצעו בפעולות האיבה.

על פי החלטת ממשלת ישראל, מידי שנה בי"ז בכסלו מתקיים יום ההוקרה השנתי לפצועי מערכות ישראל ופעולות האיבה. ביום זה ניתנת לאזרחי ישראל האפשרות להודות לפצועים על ההקרבה, המסירות, העוצמה והמחיר האישי שהם משלמים ונושאים מדי יום על גבם.