אילוסטרציה
אילוסטרציהצילום: Thinkstock

מליאת הכנסת אישרה אמש (שני) בקריאה ראשונה את הצעת חוק המאגר הביומטרי.

החוק קובע כי במסגרת הנפקת תעודות זהות ודרכונים ביומטריים, לא יכללו טביעות האצבע הניטלות מאזרחים במאגר נתונים אלא אם נתן האזרח את הסכמתו לכך.

המאגר יכיל תמונות פנים ביומטריים בלבד. תושבים שניטלו מהם אמצעי זיהוי ביומטריים בתקופת המבחן (פיילוט) של המאגר הביומטרי, יוכלו לבקש את מחיקת טביעות האצבע בתוך תקופה שיקבע שר הפנים.

כמו כן מוצע לקבוע הוראות ולבצע התאמות שנדרשות כדי להבטיח את מנגנוני הפיקוח והבקרה שיספקו את המהימנות הנדרשת לתיעוד החכם וימנעו התחזות וגניבת זהות של תושבי המדינה.

בדברי ההסבר לחוק נכתב כי "במהלך תקופת המבחן, למעלה ממיליון תושבי מדינת ישראל, אשר מהווים יותר מ– 30% ממבקשי התיעוד בתקופת המבחן, קיבלו, לפי בחירתם, תיעוד ביומטרי לאומי. משהושלם תהליך הבחינה הנדרשת בכל הנוגע לשאלת נחיצות המאגר והיקף המידע שיישמר בו, שוכנע השר כי קיים צורך בקיומו של מאגר ביומטרי וכי הדבר יגשים את המטרה שלשמה נחקק החוק והוקם המאגר, קרי, מניעת התחזות וגניבת זהות והבטחת המהימנות הנדרשת לתיעוד החכם

''כמו כן שוכנע השר כי ננקטו כל האמצעים הדרושים לשם הגנה על פרטיות התושבים, אבטחת המידע במאגר ביומטרי ומניעת ניצולו לרעה, וכן כי התקיימו כל הדרישות לפי חוק זה", נכתב.

סגן שר הפנים משולם נהרי הציג את החוק: ''כל הגופים הביטחוניים בדקו את הנושא במשך תקופה ארוכה ובסופו של דבר המליצו על המאגר. הנושא נבדק בצורה יסודית, רוב המומחים חושבים שהנושא חשוב מאוד. כל ההגנות הנדרשות נלקחו בחשבון. התיקונים לעומת ההצעה המקורית באים להבטיח את המקסימום שאפשר להגן על המאגר ולהגן על התושבים''.

ח"כ דב חנין (הרשימה המשותפת) טען כי ''זה חוק גרוע, מסוכן ומיותר. אני מתנגד למאגר הביומטרי גם מסיבה עקרונית וגם מסיבות מעשיות. עקרונית אני לא רוצה לחיות בחברת האח הגדול כשנתוני הגוף שלי נמצאים בידי השלטון והוא יכול לעשות איתם מה שהוא רוצה. מבחינה מעשית ממש לא צריך מאגר ביומטרי. כולנו בעד תעודות זהות חכמות, שמאפשרת להשוות בין מציג התעודה לתעודה עצמה, אבל הם לגמרי לא מחייבות את הכללת כל הנתונים הביומטריים במאגר כל שהוא. בדיוק כמו כל מאגר אחר, גם המאגר הביומטרי ייפרץ במוקדם או במאוחר''.

ח"כ חיים ילין (יש עתיד) אמר במליאת הכנסת: ''אני בעד תעודה ביומטרית חדשה שתקפיץ אותנו מדרגה מבחינה טכנולוגית, אבל אני נגד המאגר. אף מדינה באירופה ובעולם לא מחזיקה מאגר ביומטרי. הסכנה בסוף שהמאגר הזה ייפול בידים של אנשים שאנחנו לא רוצים. בעלי המקצוע אמרו שאין הגנה במאה אחוז. זה לא עניין של ימין ושמאל אלא שמירה על פרטיות של כל אדם''.