איילת שקד
איילת שקדצילום: מרים אלסטר, פלאש 90

"חוק הפייסבוק" אותו יזמו שרת המשפטים איילת שקד והשר לביטחון פנים גלעד ארדן, יעלה להצבעה בוועדת השרים לחקיקה ביום ראשון הקרוב.

על פי הצעת החוק, בית המשפט לעניינים מנהליים יהיה רשאי, לבקשת המדינה, לתת צו לספקית אינטרנט, כדוגמת פייסבוק או גוגל, להסרת תכנים מסיתים מהרשת.

צו להסרת תוכן מספקית אינטרנט יוכל להינתן בהתקיים שני תנאים: כאשר הפרסום מהווה עבירה פלילית וכאשר ישנה אפשרות ממשית שבהמשך הפרסום מתקיים סיכון ממשי לביטחונו של אדם, לביטחון הציבור או לביטחונה של המדינה.

בהינתן והמפרסם הורשע בעבירה פלילית התנאים לא יהיו חייבים להתקיים על מנת לחייב את הצו. הרקע להצעת החוק הינו השימוש ההולך וגובר ברשתות החברתיות למטרות הסתה.גורמי האכיפה מציינים שניתן למתוח קשר ישיר בבירור בין תכנים מסיתים ברשת לבין ריבוי פעילויות טרור, שכן הרשת מהווה פלטפורמה נוחה להנעת פעילים, כך שנצפים יותר ויותר אירועי טרור של מפגעים בודדים.

הבקשה תוגש על ידי היועמ"ש או מי שהסמיכו לכך. בנוסף, הדיון לא יהיה כפוף לדיני הראיות.

שרת המשפטים איילת שקד אמרה כי "ישנה אנומליה ופרצה בחוק כרגע, כאשר תכנים מסיתים מופצים ברשתות החברתיות חדשות לבקרים, ומהווים כר פורה לצמיחתן של טרוריסטים יחידנים. אפקט הפרפר הזה, בו הקלדה של אדם במקום אחד יוצרת סערה של ממש שמביאה אף למעשי הרג במקום השני ללא יכולת אכיפה ושליטה, היא בלתי סבירה וחייבת להיפתר.

''בגל הטרור האחרון ראינו כי ישנו קושי משמעותי בחקיקה הקיימת, שכן לגופי האכיפה אין היכולת לדרוש מחברות כדוגמת גוגל ופייסבוק להוריד תוכן אשר עלול להיחשב כמסית. אני תקווה שהצעת החוק תסייע במידה ניכרת להורדתם של תכנים העלולים ליצור נזק לביטחונם של אזרחי המדינה ובטחונה של המדינה", הוסיפה.

השר לביטחון פנים גלעד ארדן אמר כי "למרות שההסתה מובילה לטרור, עדיין פייסבוק וחברות האינטרנט אינן נענות לכל פניות המשטרה להסיר תכנים מסיתים ולעיתים נדרש זמן רב עד להסרת התוכן המסית. לכן, החוק החדש הכרחי כדי לתת לנו את הכלים לפעול מיידית להסרת תכנים שעלולים לגרום למעשי טרור ורצח".