שני אנשי רוח שכיכבו בתקשורת בשבוע האחרון. האחד א"ב יהושע, ידוען, חתן פרס ישראל, שמו נישא בהערצה בכל אתר, מוציא לאור ומוכר ספרים במספרים גדולים, אבל מיואש, חסר חזון ורוח.

לעומתו הרב יאיר פרנק, ראש לתושבי היישוב עמונה, בלתי מוכר, לא מבוקש בטרקליני השמאל והסלב, אבל מלא עוצמה, גבורה ואמונה בצדקת הדרך. הראשון בגיל גבורות, והשני בשנות הבינה.

א"ב יהושע היה והווה ממובילי הדרך להתנתקות רוחנית טוטלית של עם ישראל מרוח ישראל סבא. זכורני שבנאומו בכנסת לפני שנים אחדות סיפר שהופיע בחו"ל בכמה קהילות, והופתע לגלות קשר מתחדש של יהודים עם בתי הכנסת ואת תופעת החוזרים בתשובה. הוא התבטא בייאוש ואמר שאינו מבין מה מושך אנשים לעבודת ה' המסורתית אחרי שהיה בטוח שאבד עליה הכלח.

הרב יאיר פרנק תלמיד-חכם, שלם באהבתו לתורה, לעמו ולמולדתו. כולו קודש בפשטות הליכותיו, נימוסיו ודרך דיבורו, בקבלתו אחריות על עתידה של האומה, הארץ ותורתה מתוך עברה המפואר. במעשיו הצליח לרומם ולנשא את כל הסובבים אותו ובמיוחד את הפוליטיקאים שלנו, את העיתונאים ומנהיגי הציבור שלנו, ולפעמים אפילו את הרבנים שלנו. כמתתיהו החשמונאי ויהודה המכבי בנו, עמד בפרץ, הרים את נס קדושת ארץ ישראל בעקשנות מעוררת הערצה.

ההיסטוריה היהודית זוכרת, ועוד איך זוכרת, את גיבוריה וח"ו את מחלישיה. גבורת תושבי עמונה תיזכר כחוליה נוספת בניצחון המכביות על המתייוונות, בניצחון הרוח על החולשה, בניצחון האמונה על הייאוש. כמה שמחנו שאפילו א"ב יהושע שהתוודה השבוע ש"פתרון שתי המדינות מת", מבין אולי היום את מה שלצערנו ראש הממשלה נתניהו לא מבין: שארץ הקודש, ארץ ישראל, שייכת אך ורק לעם הקודש, עם המכבים, עם ישראל.

אכן, באין חזון ייפרע עם. עץ החיים החי, עמוסים ענפיו בפירות. לפעמים מקצתם רקובים ומקצתם נושרים, אך נופו של העץ מלא הוד והדר בפירותיו הססגוניים ובניחוחיו הנעימים. בעץ תפוחים מת אין תפוחים רקובים, וגם לא נושרים הם ממנו, כי אין עליו תפוחים כלל.

באין יניקה מהעבר הגדול שלנו, ובהעדר שורשיות, עץ התפוח מת, א"ב יהושע מדבר ומופיע מתוך ייאוש. בלי עבר אין עתיד. אומה שמנתקת עצמה מעברה גוזרת על עצמה דין מוות.

ב"ה הצליחה האומה להעמיד בעוד מועד ציבור בריא ענק בכמות ובאיכות, השואף לשלמות בדרך חייו הפרטית והכללית, והוא שהביאנו עד הלום. מציבור זה קיבלנו מתנה שנקראת תושבי עמונה, אביחי בוארון והרב יאיר פרנק העומדים בראשם.

הכותב הוא יו"ר מועצת המנהלים של קבוצת ערוץ 7 ולשעבר יו"ר האיחוד הלאומי