האם עמדת החמ"ד בסוגיה השתנתה? חיילות דתיות
האם עמדת החמ"ד בסוגיה השתנתה? חיילות דתיותצילום אילוסטרציה: באדיבות 'אלומה'

המאבק בתוך החמ"ד בנושא גיוס הבנות הדתיות לצה"ל נמשך: גורם בכיר בחמ"ד שלח לאחרונה מכתב חריף לרבנים שחתמו על עצומה בנושא זה.

נזכיר כי לאחרונה חתמו עשרות רבנים, ראשי ישיבות ואולפנות על קול קורא לשר החינוך, הדורש ממנו שלא להכניס למערכת החינוך הדתית גורמים המעוניינים להשפיע על בנות דתיות להתגייס לצה"ל. בראש החותמים נמצאים הרב יעקב אריאל, הרב אריה שטרן והרב נחום רבינוביץ'.

הרקע לעצומה הוא קול קורא של משרד החינוך לעמותות להציע בתוך מוסדות החמ"ד סיוע והכוונה לבנות דתיות המעוניינות להתגייס לצה"ל. התבחינים לתמיכה התקציבית בעמותה כזו נראים תואמים את מידותיה של עמותת 'אלומה', המלווה כיום את גיוס הבנות הדתיות לצה"ל.

"לא לפגוע בתלמידות"

בתגובה לעצומה שלח המפקח על החינוך העל-יסודי בחמ"ד, רם זהבי, מכתב תקיף למנהלי ורבני החמ"ד שהצטרפו לעצומה. במכתב, שהגיע לידי 'בשבע', הוא תוקף את החותמים על העצומה וטוען כי פרסום עצומה לפיה אין לבנות דתיות להתגייס לצה"ל אלא לשירות לאומי, עלול להיתפס כמהלך פוגעני בעיני התלמידות כאילו אורח חייהן הדתי אינו שלם ואינו משקף את השולחן ערוך. עוד מעיר זהבי כי חתימות על מחאה אינן מהלך חינוכי.

עמדתו הנוכחית של זהבי, לפיה אין לתת פומבי לאמירות נגד גיוס בנות דתיות לצה"ל, עומדת בניגוד לדבריו שלו בכנס רשמי של משרד החינוך וארגון חותם מלפני שנתיים, שבו אמר בפומבי כי החמ"ד יחנך את התלמידות לשרת במסגרת השירות הלאומי ולא במסגרת גיוס לצה"ל. גם יו"ר מועצת החמ"ד, הרב אבי גיסר, מסר ל‑Ynet בעקבות הכנס עמדה ברורה נגד גיוס בנות דתיות לצה"ל: "ההליכה לשירות לאומי אינה על פי דעה אישית של רב או קו פסיקתי אישי, אלא היא על פי פסיקת הרבנות הראשית לישראל ומתוך מחויבות לפסיקותיה. היא אחד מיסודות החינוך של החמ"ד, כפי שמופיע בקווים המנחים של החמ"ד מאז היווסדו: החמ"ד יחנך את תלמידיו הבנים לשירות צבאי והבנות - לשירות לאומי".

זהבי טוען עוד במכתבו‏ שהפעילות המדוברת בקול הקורא תתמקד אך ורק "באיתור והפעלה של תוכנית לליווי, להכוונה ולייעוץ לבוגרת החמ"ד המבקשת לעצמה להתגייס לצה"ל. אין‏ פירושו‏ של‏ דבר‏ שזה‏ הקו‏ החינוכי‏ המוסדי,‏ גם‏ אין ‏פירושו ‏של‏ דבר‏ שמאן‏ דהוא ‏יכוון ‏אותה להתגייס‏ לצה"ל ‏בעל ‏כורחה,‏ או‏ חלילה ‏ישכנע ‏אותה ‏בכוונת ‏מכוון".

הרב יצחק לוי, שר החינוך ויו"ר המפד"ל לשעבר, לא משתכנע מצפירת הארגעה של זהבי ואומר: "העמותות בוודאי יכניסו אווירה אחרת בבתי הספר, מכיוון שזה תפקידן ורצונן וייעודן - להגביר גיוס של הבנות לצה"ל". הרב לוי הוסיף בעניין תופעת התגייסות הבנות הדתיות לצה"ל: "מי שהולכת לצה"ל צריך ללוות אותה ולכוון אותה ולאחל לה הצלחה, זה דבר ברור. אבל לבוא ולשנות את המדיניות שננקטה בחינוך הדתי, שכיוון בעיקר לשירות הלאומי, ולהכניס עמותות שממש ישנו את ההכוונה ואת האווירה - זה לא נכון".

את תגובתו של זהבי לכתבה לא ניתן היה להשיג עד מועד סגירת הגיליון.