נתניהו מגיב להחלטת האו"ם

ראש הממשלה בנימין נתניהו הגיב הערב (מוצאי שבת) במהלך הדלקת נר חנוכה להחלטת מועצת הביטחון של האו"ם נגד ההתיישבות היהודית ביו"ש.

"אזרחי ישראל, אני רוצה להרגיע אתכם. ההחלטה שהתקבלה אתמול באו"ם היא מעוותת, היא מבישה, אבל אנחנו נתגבר עליה. ההחלטה קובעת שהרובע היהודי הוא שטח כבוש - זה הזוי. ההחלטה קובעת שהכותל המערבי, הכותל, הוא שטח כבוש - גם זה הזוי. אין אבסורד גדול יותר מאשר לקרוא לכותל המערבי ולרובע היהודי שטח כבוש. יש פה גם ניסיון שלא ייצלח לכפות תנאים על ישראל בהסדר קבע. אתם אולי זוכרים שהאחרון שניסה לעשות זאת היה קרטר, נשיא עוין ביותר לישראל שאמר רק לאחרונה שהחמאס אינו ארגון טרור. קרטר העביר החלטות גורפות נגדנו באו"ם ברוח דומה, וגם זה לא צלח. התנגדנו לזה ולא קרה דבר", אמר נתניהו.

"כל הנשיאים האמריקנים אחרי קרטר עמדו בהתחייבות האמריקנית לא לנסות להכתיב תנאים להסדר קבע על ישראל במועצת הביטחון. ואתמול, בניגוד גמור להתחייבות הזאת, כולל התחייבות מפורשת של הנשיא אובמה עצמו ב-2011, ביצע ממשל אובמה מחטף אנטי ישראלי מביש באו"ם. אני רוצה להגיד לכם שההחלטה שהתקבלה, לא רק שאינה מקרבת את השלום, היא מרחיקה אותו. היא פוגעת בצדק, היא פוגעת באמת. תחשבו על האבסורד הזה, חצי מיליון בני אדם נטבחים בסוריה, רבבות נשחטים בסודן, המזרח התיכון כולו עולה בלהבות וממשל אובמה ומועצת הביטחון בוחרים להיטפל דווקא לדמוקרטיה היחידה במזרח התיכון - מדינת ישראל. איזו בושה.

ידידיי, אני מבקש לומר לכם בערב חנוכה, שזה לא יעזור להם. אנחנו דוחים את ההחלטה הזאת על הסף, כפי שדחינו את ההחלטה באו"ם שקבעה שהציונות היא גזענות. זה לקח זמן אבל ההחלטה ההיא בוטלה, זה ייקח זמן וגם זו תבוטל. עכשיו אני אגיד לכם איך היא תבוטל. היא תבוטל לא על ידי נסיגות שלנו, אלא על ידי עמידה איתנה שלנו ושל בעלי בריתנו. אני מזכיר לכם שאנחנו נסוגנו מעזה, עקרנו יישובים, הוצאנו אנשים מקברים. זה עזר לנו במשהו באו"ם? זה שיפר את היחס באו"ם? - קיבלנו אלפי רקטות וקיבלנו באו"ם את דוח גולדסטון", אמר נתניהו.

"אז אני אומר לכם מה שברור, אני יודע, לרוב רובם של אזרחי ישראל - אנחנו למדנו את הלקח הזה, לשם אנחנו לא הולכים. אבל אני רוצה להגיד לכם גם דבר נוסף, אנחנו לא לבד. אני שוחחתי אמש עם מנהיגים אמריקנים רבים. שמחתי לשמוע מחברי הקונגרס האמריקני, מדמוקרטים ומרפובליקנים כאחד, שהם יילחמו בהחלטה הזאת בכל הכוח העומד לרשותם. שמעתי את אותם דברים בדיוק מידידינו בממשל הנכנס, שאמרו שהם יילחמו בהחלטה הזאת מלחמת חורמה, ואני שומע את זה מרוחב הגזרה של דעת הקהל האמריקנית והפוליטיקה האמריקנית - רפובליקנים, דמוקרטים, יהודים ולא יהודים.

כששוחחתי עם מנהיגים אתמול בקונגרס ובממשל האמריקני הנכנס, הם אמרו לי בצורה הכי ברורה: 'נמאס לנו וזה לא יימשך. אנחנו נשנה את ההחלטה הזאת, אנחנו לא ניתן לאיש לפגוע במדינת ישראל'. הם מצהירים שבכוונתם להעביר חקיקה שתעניש מדינות וגופים שינסו לפגוע בישראל. הם אומרים שזה כולל גם את האו"ם עצמו. אני מזכיר לכם שהאו"ם מקבל רבע, 25% מהתקציב שלו, רק מארה"ב לבדה.

בנאום האחרון שנשאתי באו"ם, בספטמבר, אמרתי שצפויה עוד סערה באו"ם לפני שיהיה שם טוב יותר. אנחנו ידענו שזה אפשרי, וצפינו שזה יבוא. ההחלטה שנתקבלה באו"ם אתמול היא חלק משירת הברבור של העולם הישן המוטה נגד ישראל, אבל ידידיי, אנחנו נכנסים לעידן חדש. וכפי שאמר אתמול הנשיא הנבחר טראמפ, זה עומד לקרות הרבה יותר מהר ממה שחושבים. בעידן החדש הזה יש מחיר גבוה הרבה יותר למי שמנסה לפגוע בישראל, והמחיר ייגבה לא רק על ידי ארה"ב, אלא גם על ידי ישראל. שתי מדינות שיש לנו יחסים דיפלומטיים איתן היו שותפות להגשת ההצעה נגדנו באו"ם, ולכן הוריתי אתמול להחזיר את השגרירים שלנו מסנגל ומניו-זילנד.

הוריתי להפסיק את כל הסיוע של ישראל לסנגל, ועוד היד נטויה. אלה שיעבדו איתנו ירוויחו, כי לישראל יש הרבה מאוד מה לתת למדינות העולם, אבל אלה שיעבדו נגדנו יפסידו, כי יהיה מחיר מדיני וכלכלי לפעולות שלהן נגד ישראל. בנוסף, אני הנחיתי את משרד החוץ להשלים תוך חודש הערכה מחדש של כל ההתקשרויות שלנו עם האו"ם, כולל המימון הישראלי למוסדות האו"ם והנוכחות של נציגי האו"ם בארץ. אבל אני לא מחכה, כבר עכשיו הוריתי להפסיק מימון של כשלושים מיליון שקל לחמישה מוסדות של האו"ם, חמישה גופים שהם עוינים במיוחד נגד ישראל. הוריתי כבר עכשיו לעצור את זה, והמשך יבוא.

אנחנו במסע של שיפור מערכת היחסים שלנו מול מדינות העולם, וייקח עוד זמן, וגם את זה אמרתי, עד שהיחסים המשופרים שלנו עם מדינות בחמש יבשות ישתקפו גם בהחלטות שלהן במוסדות האו"ם. אבל אני רוצה להגיד לכם משהו נוסף, ותקשיבו טוב למה שאני אומר, בהפוך על הפוך ייתכן מאוד שההחלטה השערורייתית אמש תאיץ את התהליך הזה, כי זהו הקש ששבר את גב הגמל. ההחלטה מאמש מהווה צו גיוס כללי לכל ידידינו הרבים בארה"ב ובמקומות אחרים בעולם. ידידים שמאסו ביחס העויין של האו"ם לישראל, והם מתכוונים להביא לשינוי יסודי באו"ם. ולכן הערב אני אומר לכם בלשון מקורותינו: מהעז הזה עוד יצא מתוק, והבא לקלל עוד יצא מברך.

כאן בערב חנוכה אני עומד ליד המכבים בני זמננו, חיילי צה"ל ופצועי צה"ל הגיבורים, אני מצדיע לכם, ואני אומר באופן ברור: האור יגרש את החושך. רוח המכבים תיגבר, חג חנוכה שמח".

אמש אימצה מועצת הביטחון של האו"ם את הצעת ההחלטה נגד ההתנחלויות, זאת לאחר שארצות הברית לא הטילה עליה וטו, כפי שציפתה ישראל, אלא נמנעה. 14 מדינות הצביעו בעד. את ההצעה העלו להצבעה ארבע מדינות - ניו זילנד, מלזיה, ונצואלה וסנגל. ארבע המדינות הציבו אולטימטום למצרים, ולפיו אם היא תמשיך לעכב את ההצבעה הן ידרשו לקיים אותה מתוקף היותן שותפות להגשת ההצעה.

ההחלטה קובעת כי הקמת התנחלויות על ידי ישראל בשטחים הפלסטינים הכבושים כולל מזרח ירושלים נעדרת כל תוקף חוקי ומהווה הפרה בוטה של החוק הבינלאומי והינה מכשול להשגת פתרון שתי המדינות.

ההחלטה דורשת מישראל להפסיק מיד ובאופן מוחלט את כל פעילות הבנייה בהתנחלויות ובמזרח ירושלים. בהחלטה נכתב כי מועצת הביטחון לא תכיר בכל שינוי שייעשה בקווי 1967 אלא אם כן הדבר ייקבע בהסכם בין ישראל לפלסטינים שיושג באמצעות מו"מ. ההחלטה קוראת לכל המדינות החברות באו"ם "ליצור הבחנה בין שטח מדינת ישראל לבין שטחים שנכבשו ב-1967" בכל הפעולות שהן מבצעות.