אחד מכלי הנשק שהיו אמורים לשמש את המחבלים
אחד מכלי הנשק שהיו אמורים לשמש את המחבליםצילום: דוברות שב"כ

שירות הביטחון הכללי ומשטרת ישראל חשפו בסוף נובמבר חוליית טרור אשר אנשיה תכננו לבצע פיגוע נגד חיילי צה"ל, בשטחי הנגב. אנשי החוליה הם אזרחים ישראלים.

שניים מהם: מחמד מצרי, בן 37 מטירה ועבדאללה אבו עיאש, בן 26 מכסיפה, עצורים בידי השב"כ.

בחקירת הפרשה בשב"כ ובמשטרה עלה כי מצרי יזם את הפיגוע כנקמה על הוצאתה מחוץ לחוק של "התנועה האסלאמית - הפלג הצפוני". אבו-עיאש נעתר לפנייתו של מצרי, והשניים תכננו לבצע את הפיגוע כנגד חיילי צה"ל בשלושה אתרים אפשריים (בדימונה, בערד ובשערי בסיס חיל האוויר נבטים).

במסגרת ההכנות לקראת ביצוע הפיגוע, ערכו השניים סיור מקדים לאיסוף מידע על המקומות בהם ביקשו לפגע.

במהלך חקירת הפרשה, הוסגרו רובה מסוג "קרל גוסטב" וכן כמות גדולה של מערכות להפעלה מרחוק של מטענים, אשר לפי החשד היו מיועדים לשמש את חברי החוליה.

יוזם הפיגוע, מחמד מצרי, הועסק בשנה האחרונה כסגן מנהל סניף "קינג סטור משהדאוי" בבאר שבע, בו הועסק גם עבדאללה אבו עיאש. הקשר בין השניים נרקם במסגרת עבודתם המשותפת בסניף.

בשב"כ מציינים כי בעברו של מחמד מצרי, עבירות ביטחוניות קשות. בשנת 2013 הוא השתחרר מהכלא, לאחר שריצה עונש מאסר ממושך של 12 שנים, בגין מעורבותו בתכנון פיגוע מטעם ארגון הטרור שהדאא אלקצא, באולם אירועים בהרצליה.

במהלך תקופת כלאו הוא רקם קשרים עם מחבלים מחמאס, מרצועת-עזה ומיו"ש, ביניהם גם בכיר חמאס יחיא סנואר. בשנים שלאחר שחרורו, נמנה מצרי על "הפלג הצפוני של התנועה האסלאמית בישראל" ונטל חלק בפעילותו.

אזרח ישראלי שלישי שהיה מעורב בתכנון הפיגוע, הוא תושב קלנסווה. גם הוא מועסק ברשת "קינג סטור משהדאוי" ומשמש סגן מנהל סניף הרשת בקלנסווה גם הוא פעיל בפלג הצפוני של התנועה האסלאמית, אשר בעבר, בין השנים 2006-2010, ריצה עונש מאסר בגין עבירות ביטחוניות חמורות בהן מכירת אמל"ח לפעילי טרור ממחנה הפליטים טול כרם וכוונה להניח מטען נגד כוחות צה"ל.

בנוסף למחמד מצרי ועבדאללה אבו עיאש נעצרו לחקירה שלושה אזרחים ישראלים, תושבי ישובים בנגב, בחשד שהיו מעורבים יחד עימם בסחר באמצעי לחימה.

בחקירות הפרשה התקבל מידע על מעורבותם של תושבי נגב נוספים בסחר באמצעי לחימה על רקע פלילי.

בימים הקרובים יוגשו כתבי אישום כנגד מחמד מצרי ועבדאללה אבו עיאש. חקירות הפרשה נמשכות וצפויים מעצרים נוספים.