"תיקון של עוול היסטורי"
"תיקון של עוול היסטורי"צילום ארכיון לע"מ

מדובר במסמכים שנאספו במסגרת עבודת ועדות החקירה השונות שהוקמו במהלך השנים לחקירת הפרשה הכאובה.

המסמכים אמורים היו להיחשף לציבור רק בשנת 2031, וכעת הם נגישים לעיון באתר האינטרנט של ארכיון המדינה. עם זאת, בתיקים הכוללים מידע הנוגע לאימוץ הושחרו השמות על פי חוק, כדי להגן על פרטיות הנוגעים בדבר. משפחות שמעוניינות במידע ספציפי על יקיריהן יוכלו לקבל אותו בעזרת אנשי ארכיון המדינה, אשר יצרו לטובת העניין טופס בקשה מיוחד.

התיקים שעלו לרשת כוללים מידע על ילדים רבים שנאסף במסגרת הוועדות השונות, אשר האחרונה שבהן היא ועדת קדמי. מתוך התיקים השונים שפורסמו עולה ככל הנראה תמונה של אי סדר רב, ואף אפשרות שבמקרים שונים נמסרו ילדים לאימוץ מתוך בתי החולים, מבלי שנעשה מאמץ מספיק לאתר את המשפחות. אולם המסמכים אינם חושפים ראיות לחטיפה מאורגנת של ילדים, בוודאי לא כזו שבוצעה על ידי הרשויות. לדברי גורמים הבקיאים בממצאים, חשיפת המסמכים שבוצעה אינה צפויה לשפוך על הפרשה אור חדש, ולא תביא ככל הנראה לגילויים חדשים.

"עדויות קורעות לב"

הפרסום הוא תגובה לקמפיין הציבורי שהחל באביב האחרון בדרישה לחשיפת הפרוטוקולים של ועדות החקירה שעסקו בנושא. בעקבות הקמפיין הציבורי קיבלה הממשלה בחודש יוני החלטה למנות את השר צחי הנגבי לאחראי על גיבוש מתווה לחשיפת המסמכים. הוועדה עמלה בחודשים האחרונים על גיבוש מתווה שיענה מצד אחד על דרישות החוק, אולם מנגד יחשוף את כל המידע שניתן לחשוף באופן חוקי. עם סיום עבודת הוועדה שבראשה עמד הנגבי, מתפרסמים כאמור המסמכים.

"אנחנו מעמידים לרשות הציבור את כל החומר, שכולל מאות אלפי עמודים שרובם הגדול מעולם לא נראה על ידי הציבור. אנחנו מקווים שהציבור ימצא בו עניין רב", אמר בשבוע שעבר גנז המדינה, ד"ר יעקב לזוביק, בתדרוך לעיתונאים לקראת חשיפת המסמכים. לזוביק הוסיף כי "לקרוא את העדויות של המשפחות - זה קורע לב. לעקוב אחרי עבודת ועדת החקירה מלמד על הצורה היסודית מאוד בה עבדה. החומר כולו נפתח, למעט מעט מקרים של צנעת הפרט. הסתרנו מעט מאוד".

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר בטקס חשיפת המסמכים שנערך במשרד ראש הממשלה: "אנחנו עושים היום תיקון של עוול היסטורי, של התעלמות או העלמה או אפליה - איננו יודעים, של גורל ילדי תימן. קרוב ל‑60 שנה אנשים לא ידעו על גורל הילדים שלהם. זה דבר בלתי נתפס ואיננו מוכנים שהדבר הזה יימשך, ולכן קבענו עיקרון של שקיפות ועיקרון של צדק".