העיר ורשה
העיר ורשהצילום ארכיון: מרים אלסטר, פלאש 90

הרב שלום סטמבלר, שליח חב"ד בורשה, הדליק אתמול (חמישי) את הנרות בחנוכיה יחד עם סגן יו"ר הפרלמנט הפולני רישארד טרלצקי.

במהלך הטקס שהתקיים בבנין הפרלמנט הפולני אמר טרלצקי כי "חג החנוכה, המכונה גם חג האורות, הוא תזכורת למורשת הגדולה של העם היהודי שההיסטוריה שלו נקשרת עם פולין בצורה הדוקה כבר מאות שנים. התרבות של שני העמים שלובה אחת בשניה".

הרב סטמלבר אמר כי "חג החנוכה מצויין השנה יחד עם חג המולד הנוצרי. מה שמביא אותנו להיות יחד מלכתחילה לצד הערכים האוניברסליים אשר סמלם הוא האור, טוב הלב, החוכמה והסובלנות".

נציין כי מנהיגים קודמים של פולין, בהם הנשיא המנוח לך קצ'ינסקי, נהגו לקחת חלק בהדלקת נרות יחד עם ראשי הקהילה היהודית בפולין במהלך חג החנוכה.

גם בהונגריה זכו ראשי הקהילה היהודית לברכת חנוכה מכיוון לא צפוי. גאבור וונה, מנהיג מפלגת הימין הקיצוני "יוביק", שראשיה הואשמו בהתבטאויות אנטישמיות קשות בעבר, שלח איגרת ברכה לרגל החג לרב שלמה קובס העומד בראש ארגון הגג של הקהילות היהודיות בהונגריה.

הרב קובס דחה את הברכה הלא צפויה וטען כי על ראשי "יוביק" להילחם תחילה באנטישמיות בקרב חברי המפלגה ותומכיה. "זה רעיון נחמד, אבל על מנת להראות מחווה אמיתית כלפי יהודים על 'יוביק' לנקוט תחילה כמה צעדים על מנת להרחיק את עצמה מהוכחות רבות כי היא תנועה אנטישמית''.

הרב קובס אמר לסוכנות הידיעות JTA כי במהלך השנה וחצי האחרונות משחקת "יוביק" משחק כפול ומאפשרת לערכים דמוקרטיים לעבור כמס שפתיים ודרך להגיע לעמדות כוח, כאשר מהצד שני היא קורצת לקהל בוחריה שלא לקחת את אותם ערכים ברצינות.