מח"ט צנחנים לשעבר, מפקד מבצע שובו אחים והמזכיר הצבאי לרה"מ כיום, תא"ל אליעזר טולדנו, השתתף בכנס מיוחד שעסק במצב החינוך לטיילות וסיירות בישראל שהתקיים בבית ספר שדה כפר עציון.

בכנס, שהתקיים בבית ספר שדה כפר עציון בנוכחות למעלה מ-200 משתתפים, התייחס תא"ל טולדנו למבצע שובו אחים ולחיפושים אחרי שלושת הנערים החטופים.

"כחלק מלקחי מבצע שובו אחים, בו הייתה ניכרת חוסר הבנת השטח וידיעת הארץ של החיילים שהיו שותפים בחיפושים, החלטתי להקים קורס סיירים מיוחד בחטיבת הצנחנים. הקורס ארך כארבעה שבועות, ומטרתו הייתה לייצר סיירים מקצוענים שיוצמדו למפקדי הפלוגות בחטיבה על מנת לייעל את עבודתם. אנחנו לא נוכל לגשר על הפערים לגמרי, אבל נוכל לצמצם פערים שקיימים בין החיילים לבין השטח".

יו"ר מפעל הפיס, עוזי דיין התייחס לחיבור הרופף של הנוער לטיולים ולהיכרות עם השטח ואמר כי "הנוער ברובו לא מחובר לשטח. הוא מבלה הרבה יותר באייפונים אבל אין מה לקטר, כי זה טיבו של עולם. יחד עם זאת אנחנו צריכים לראות כיצד אנחנו מחברים יותר את הילדים שלנו לשטח ולארץ. ההורים צריכים לקחת הרבה יותר אחריות על הילדים, וזה נכון גם למערכת החינוך. צריכים לייצר מצב בו הנוער מחובר יותר לשטח ולהיכרות עם הארץ".

תא"ל טולדנו אמר בכנס כי הצבא צריך להתייחס לטיולים שהוא עורך לחיילים כאל אימון בידיעת הארץ: "רק בהכרת ארץ ישראל ורק אם נתחבר אליה יותר נדע גם למה אנחנו צריכים להלחם עליה".

לאחר הפאנל, דיבר מנהל בית ספר שדה כפר עציון, ירון רוזנטל, שניהל בשטח את החיפושים אחר הנערים החטופים. רוזנטל הסביר באמצעות מצגת את ההחלטות שנלקחו בשטח וסיפר על החיפושים הארוכים והאינטנסיביים אחריהם שבסופם נמצאו שלושת הנערים: "בזכות ההיכרות הקרובה עם תוואי השטח וסיירות טובה, הצלחנו להתקרב כל פעם יותר ויותר למציאת הנערים. לאחר ימים ארוכים של חיפושים הצלחנו למצוא נקודה בשטח שנראתה לנו כסיירים חשודה שנגעו בה והתערבו בה. כשמיקדנו את המאמץ שם, מצאנו את קברם של שלושת הנערים. היינו יכולים להמשיך עוד ימים ארוכים אלמלא הסיירות שהפגינו המחפשים מבית הספר".