נתן שרנסקי
נתן שרנסקיצילום: אלירן אהרון

הבוקר (ראשון), נר שמיני של חנוכה, נפתח מסע השמינית של ישיבת מקור חיים "בשבילי יהונתן", עם ביקורם של 70 תלמידי השכבה בסוכנות היהודית בירושלים ובמפגש מעורר התפעלות עם יו"ר הסוכנות נתן שרנסקי.

שרנסקי, אסיר ציון לשעבר, סיפר לתלמידים את סיפורו האישי ודיבר על כוח הסולידריות של העם היהודי: "בברית המועצות היה אסור לפתח שאיפות דתיות ולאומיות שעזרו לרקום זהויות, כי הן היו כמו אופיום להמונים, אבל יש רגע בו כל חייך משתנים".

"כשאתה מגלה את הזהות שלך, רוצה להיות חלק מעם ישראל ורוצה לעלות לישראל, אתה פתאום מגלה שכל היהודים שמפוזרים בעולם הם בעצם שטייטל קטן (עיירה אחת - ר.ה.), משפחה אחת שרק רוצה לעזור. מעל לכל זה יש את מדינת ישראל שמוכנה לשלוח מטוסים לקצה העולם כדי לעזור לך. אחרי מבצע אנטבה הייתה לי על הקיר תמונה של יוני נתניהו, שסימלה את מדינת ישראל ואת העובדה שיום אחד הצבא היהודי יגיע גם אלינו. זה נתן לי את הכוח להיות שייך להיסטוריה של עם ישראל".

"בבית הסוהר ניסו לשכנע אותנו לוותר ושאף אחד לא דואג לנו, אבל אני ידעתי שזה שקר. שאשתי, חברי וכל עם ישראל לוחמים יום ולילה כדי לשחרר אותנו. ידענו שהמאבק שלנו לא יכול היה להמשיך אפילו יום אחד, אם זה לא היה מאבק של העם היהודי בכל העולם".

עוד הוסיף שרנסקי: "הרצל ובן גוריון היו בטוחים שהגלות תיעלם מהר מאוד. גם אני מאמין בזה, אבל זה עוד לא קורה. יש לנו קהילה גדולה מאוד בחו"ל, אבל בלי אמונה ומדינה, בלי קשר לעם ישראל ולמדינת ישראל אין להם יכולת לשרוד ונכדיהם לא יהיו יהודים. זה הכוח האמיתי של עם ישראל וזו המשמעות של מדינת ישראל".

לסיום אמר "חשוב שישראל תדאג לכל יהודי ותיתן לו את ההרגשה שיש לו מקום במדינה, אבל לצערי יש כאן ויכוחים ומאבקים. יש לנו כוח אדיר לשלוט על גורלנו כאן, אבל גם להביא שינוי בכל העולם. את זאת נוכל לעשות רק כאשר נישאר סביב ההיסטוריה שלנו וכשנמשיך לדאוג אחד לשני".

שרנסקי עם התלמידים
שרנסקי עם התלמידיםצילום: מיטל הרץ

''מסע שמינית'' בישיבת מקור חיים מתקיים לאורך השנה כאשר התלמידים יוצאים מידי פעם לשבוע המקיף נושא נבחר, אשר פותחים צוהר לקראת היציאה לחיים שאחרי התיכון. האירוע שהסתיים בביקור השכבה בכותל המערבי, פתח את שבוע המסע הראשון שמתקיים בנושא "תורה".

לאורך השבוע ייפגשו התלמידים עם דמויות שונות בחברה הישראלית אשר ייצגו תורות שונות בעם ישראל, ויובילו את התלמידים להבין את עצמם ואת מקומם בחברה. בין האישים איתם ישוחחו התלמידים נמצאים הרב בני לאו שידבר על הפתיחות בעולם התורני וחתן פרס נובל פרופ' ישראל אומן שייצג את השילוב בין התורה לאקדמיה. בסיום השבוע, עם מסקנותיו והשפעות המפגשים שחוו יצאו תלמידי השכבה לשבו"שים לקראת שנה הבאה.

הייחודיות במסע השמינית של הישיבה הוא שכלל התוכן, לוח הזמנים והלוגיסטיקה באחריות התלמידים, אשר מתאמים את המפגשים, בוחרים את התכנים ומשתפים פעולה בבגרות ואחריות. המסע נחשב כפרויקט ניסויי ללקיחת אחריות, אשר ממוביליו הוא שר החינוך לשעבר הרב שי פירון.

בשנים האחרונות מתקיים המסע לזכרו של תלמיד הישיבה יהונתן צוקרמן ז"ל, בן יחיד בין ארבע בנות שנהרג בתאונת דרכים בשנת 2012 בדרך לשבע ברכות של אחותו, כשהיה בן 17 בלבד.