אילוסטרציה
אילוסטרציהצילום: יונתן סינדל, פלאש 90

בשורה טובה לנהגים חדשים. החל מהיום (שלישי) תלמידי נהיגה צעירים שעברו בהצלחה את מבחן הנהיגה המעשי (טסט) ומחויבים לנהוג עם נהג מלווה, לא ידרשו להתייצב במשרד הרישוי, בתום תקופת הליווי לצורך הגשת תצהיר על סיום תקופת הליווי.

על פי הנוהל החדש, נהגים אלה יוכלו להסיר את מגבלת הליווי, באמצעות הגשת תצהיר באינטרנט על סיום תקופת הליווי. הסרת המגבלה תתאפשר על ידי הזנת פרטי הנהג החדש והצהרתו כי סיים את תקופת הליווי בה חויב וכן פרטי הנהגים שחנכו אותו בתקופת הליווי.

עד כה התבקשו הנהגים החדשים לחתום על הצהרה ידנית על ביצוע הליווי ולצרף את רשימת הנהגים המלווים. במידה והמלווים אינם מאושרים מקבל הנהג רישיון עם הגבלה לחצי שנה נוספת, במהלכה הוא נדרש להשלים את תקופת הליווי. אם אושרה לו הסרת ההגבלה, הוא יקבל לביתו רישיון נהיגה חדש ללא הגבלה של ליווי מבוגר.

שר התחבורה והמודיעין, ישראל כץ, ציין כי בישראל מתווספים מדי שנה כ- 120 אלף נהגים חדשים, המגיעים למשרדי הרישוי ויוצרים עומס גדול באשנבי הקבלה. לדבריו, הזנת פרטי הנהג החדש באינטרנט תחסוך מהנהג את הצורך להגיע למשרד הרישוי ותקל באופן משמעותי על התורים.

תכנית שיזם שר התחבורה לפני כשלוש וחצי שנים מחייבת כל נהג צעיר, שגילו מתחת ל- 24 לנהוג עם מלווה במשך שישה חודשים. בשלושת החודשים הראשונים יתבצע הליווי ביום ובלילה ובשלושת החודשים האחרונים בלילה בלבד. משך הליווי עומד על 50 שעות, מהן 20 שעות בדרך עירונית, 15 שעות בדרך שאינה עירונית ו-15 שעות בלילה.

נהג שעבר בהצלחה את המבחן המעשי יקבל היתר נהיגה לתקופה של 6 חודשים. היתר הנהיגה מתנה חובת ליווי של נהג מלווה, למשך כל תקופת ההיתר. בתום תקופת הליווי, לאחר קבלת הצהרה אישית חתומה על ידי הנהג והמלווה על ביצוע כל שעות הליווי הנדרשות ינפיק משרד התחבורה לנהג החדש רישיון נהיגה קבוע (מפלסטיק) עד תום תקופת ליווי "נהג חדש".