התלמידים מתרגשים לצעוד בעקבות של האבות

בועדת החינוך התקיים היום (שלישי) דיון על טיולי תלמידים בשטחי יהודה ושומרון.

ח"כ מיכל רוזין (מר"צ) טענה בדיון כי זהו מהלך פוליטי ודרשה שאם מתקים צעד פוליטי כזה אז יש לאפשר מנגד ביקורים של נציגי ארגוני שמאל קיצוני כגון "שוברים שתיקה" ובצלם בבתי הספר.

נציגי משרד החינוך הסבירו בדיון כי הטיולים נעשים על פי נהלים מדוקדקים של המשרד וכי על הצד הביטחוני אחראי צה"ל וכי הוא מאשר את הסיורים.

ח"כ איתן ברושי (המחנה הציוני) אמר בדיון: "אתה מבקר במקומות שיש בהם סכנה ואיפה שחיים ילדים אין מניעה מלטייל שם. מטרת הדיון היא לא לבדוק את הביטחון אלא השאלה האם זה נכון. איפה שמותר לטייל צריך לטייל. אנחנו רואים במעלה אדומים חלק ממדינת ישראל. גם במקומות שאולי לא נהיה בהם לפי התפיסה אסור למנוע את הטיול שם".

ח"כ דב חנין (הרשימה המשותפת) תקף את שר החינוך: "שר החינוך לא יכול להפוך את כל מערכת החינוך למערכת חינוכית ברוח הבית היהודי. שלא ינסה לעשות את סיפוח השטחים דרך מערכת החינוך. אני מברך על ההורים הרבים שמסרבים לשלוח את ילדיהם לסיורים מחוץ לגבולותיה של מדינת ישראל. זה לסכן ילדים בגלל אידיאולוגיה".

ח"כ מוטי יוגב (הבית היהודי) השיב לחנין: "יהודה ושמרון הם חלק מהמדינה. לצערי אין שום סיורים לא לשטחי A ולא לשטחי B מאז הסכמי אוסלו. כל המקומות שמיכל (רוזין) הזכירה הם בשטחי C. אנחנו מדברים על השורשים ולכן מערכת החינוך צריכה לעסוק בהם. כמו שמטיילים בנגבה או בתל חי או בכל מקום אחר. תאונת דרכים יכולה לקרות בכל מקום בארץ. יהודה ושומרון לא מעסיקה יותר שוטרים מאשר למשל אבטחת שוטרים במצעד הגאווה. ארץ ישראל היא רלוונטית יותר ויותר. יהודה ושומרון היא ארץ אבותינו והטיולים הם ערכיים וחינוכיים. חברון היא עיר האבות וראשית התיישבותנו".

ח"כ יהודה גליק (הליכוד) הסביר על החשיבות בביקור במקומות המיוחדים ביהודה ושומרון: "זה המקום היחיד בעולם שאפשר להחזיק את תנך ולטייל בסיפוריו. מאות אלפי ילדים ונשים נוסעים בכבישים האלה על פי חוק אז דווקא ילדי ישראל לא יוכלו לטייל שם. גם אם תהיה החלטה שלא לטייל ביהודה ושומרון היא תהיה החלטה פוליטית".

ירון רוזנטל: הפקודה החדשה היא בסה"כ תיקון אפליה

ירון רוזנטל, מנהל בית ספר שדה כפר עציון אמר: "זה בדמנו וזה האתגר החינוכי שלנו. מבחינת הסכנה יש יותר נפגעים באזורים המדבריים של הארץ. הפקודה החדשה, שאני מקווה שתתקבל, היא בסה"כ תיקון אפליה. ילד בעופרה ובבית אל רוצה לטייל מסביב לבית שלו, נדרש ליותר אבטחה שמונעת ממנו לטייל. זה תיקון אפליה גם כלפינו כי יותר קשה להגיע אלינו. אנחנו נותנים מוצר חינוכי מצוין. דור האייפונים מתרגש כשהוא הולך באותם צעדים של אברהם אבינו בעקידת יצחק. והילדים לומדים שיש ערבים טובים".

יוסי דגן, ראש המועצה האזורית שומרון, אומר בתגובה לטענות שנשמעו בדיון, "קודם כל יש לדייק בעובדות. נראה שח"כ רוזין לא למדה את החומר לפני שהיא באה לכנס וועדה ולבזבז את זמנה של הכנסת. מדובר ברענון פקודת הטיולים בשומרון. מהלך שנעשה ע"י צה"ל באופן קבוע. ונעשה גם כעת לאחר 10 שנים בהם לא רועננה הפקודה בהתאם לנוהל. אין שום מניעה חוקית או אחרת שתלמידי בי"ס יטיילו ביו"ש וכל טענה אחרת היא פופליזם לשמו".

לדבריו, "נכון להיום מתגוררים מעל 700,000 בני אדם מעבר לקו הירוק. אחוז נכבד מהם ילדים. לא יעלה על הדעת שייצא מסר מכנסת ישראל שחבריהם בקריית שמונה או תל אביב לא יוכלו לבוא לטייל באזור מגוריהם ביו"ש בדיוק כפי שהילדים המתגוררים ביו"ש מטיילים באזורים אחרים בארץ. צר לי שח"כ רוזין וחבריה בשמאל הקיצוני עושים שימוש ציני בילדים כדי לקדם את האג'נדה ההזויה שלהם שכבר הוכח פעם אחר פעם בקלפי שרוב מדינת ישראל אינה מצדדת בה".