יעקב בורובסקי
יעקב בורובסקיצילום: עצמי

הרעיון למתן חסינות לראש ממשלה מכהן ישיג תוצאה הפוכה ליוזמי החוק.

במקום משילות שקופה ומנהיגות נקייה, כל חשד רכילותי, השערתי או דיבתי יהפוך לעובדה שראש הממשלה המכהן מסתתר מאחורי החסינות.

האם אנחנו רוצים ראש ממשלה מכהן שעננה קבועה מרחפת מעל ראשו בלי בדיקה, בלי חקירה, אלא משפט שדה קבוע יחרוץ את גורלו הציבורי? האם אנחנו רוצים שראש ממשלה מושחת נגוע בפלילים יכהן דקה נוספת לאחר שהצטברו די ראיות לכתב אישום? מישהו חושב שראוי היה שהנשיא קצב ישלים את כהונתו למרות היותו חשוד באונס? או שאהוד אולמרט ימשיך לכהן עוד ועוד כשקופת שרצים באמתחתו?

כהונת ראש הממשלה אינה קרן המזבח לחסינות מפני פלילים, היא גם לא עיר מקלט. מעשית, איסוף ראיות וחקירה קשים עד בלתי אפשריים (רק באמצעות עדי מדינה) כבר היום. להרחיק את מועד החקירה לשנים זהו זיהום וטשטוש כל חקירה ומתן רישיון לפשע בטרם כהונה ובמהלכה.

כיצד בפועל שמירת החסינות תתבצע? כמו בצרפת, צוהלים היוזמים, על כל עבירה? אנחנו רוצים שבראש הממשלה יעמוד מי שחלילה פגע באלימות בנפש? אנחנו מסכימים שראש ממשלה מכהן לא יכול להיות עבריין מין? האם לא מובהק וחד משמעי שמי שחלילה פגע בערכי המדינה או השתמש לרעה בכוח המשרה אינו זכאי לכל חסינות?

והאם פטור מעבירות השחיתות הוא הגיוני? הרי מהי שחיתות? הפרת חובת האמון בין הציבור לנבחר. אז מה אומרת הצעת החוק? שדווקא כאשר ראש הממשלה מכהן, נסכים שיפר את אמון הבוחר ויקבל מדליה על מעשיו החמורים?

נכון להדגיש כי בעבירות קלות ראש ממשלה לא נחקר. בצדק היועץ המשפטי לממשלה ממיין ופועל במשורה לפי דיווח הראיות ולא על פי רכילות או גחמות שונות.

פני הדור המאפשר לראש ממשלה חסינות מחקירות הם של חברה חולה. לא משילות מבקשים יוזמי החוק, כי אם היתר לשלוח יד ארוכה ובטוחה לקופה הציבורית. פרט להיותו של חוק זה לא חוקתי ופוגע בערכי השוויון, הוא בוודאי אינו מוסרי.

יעקב בורובסקי

ניצב בדימוס, לשעבר יועץ מבקר המדינה