שימוש לא ראוי. יעלון
שימוש לא ראוי. יעלוןצילום: מרים אלסטר, פלאש 90

עו"ד שלומי ציפורי, מומחה למשפט צבאי, טוען בראיון לערוץ 7 כי תגובות שר הביטחון לשעבר והרמטכ"ל על אירוע הירי במחבל על ידי אלאור אזריה, תוך שימוש בחומרים מהתחקיר, מהוות עברה על חוק השיפוט הצבאי.

"תחקיר הוא דבר קדוש וכלי חיוני ביותר לצבא. תחקיר נועד להפיק לקחים להיות יותר טובים ולכן המחוקק קבע שתחקיר ישאר חסוי ולא יעשה בו שימוש. הוא ישמר בסוד", מסביר ציפורי.

לדבריו, "שום מידע מהתחקיר אסור שיעבור למצ"ח. התחקיר אמור להישאר במערכת הפיקודית זה חוק שעבר בכנסת. במקרה של אלאור אזריה החוק הזה נרמס ברגל גסה. כל העולם כולו כולל מצ"ח כבר שמעו ציטוטים מהתחקיר שנאמרו על ידי גורמי הצבא. צריכים לחקור מי הדליף את זה".

"כל הזמן שמענו משפטים שנפתחו במילים 'על פי העולה מהתחקיר'. נעשתה כאן עברה על חוק השיפוט הצבאי", קובע ציפורי. "היום פונים אלי אנשים רבים שמתייעצים איתי על אירועי ירי בשטחים ומאז המקרה אני אומר להם שכסנגור אני חרד ממה שהם יגידו בתחקיר שעלול להגיע למצ"ח ולשמש כחומר נגדם. אותם מפקדים ופוליטיקאים שהחליטו לתת פומבי לתחקיר, כוונו למעשה את מצ"ח בחקירת אלאור אזריה גם לעדים וזה חמור ביותר".

עו"ד ציפורי ממשיך גם בימים אלה לקדם את הצעת החוק שתחייב הקמת טריבונל משפטי פנימי שישאיר את שפיטת החיילים בתוך צה"ל ולא במערך השיפוט הפלילי, "גם אם נעשתה טעות במקרה של אזריה ואי אפשר לטשטש אותה, הרי שלקחת אותו לבית דין צבאי ולנהל הליך פלילי שבסופו ידבק בו לכל החיים רישום פלילי - זה אבסורד. הרי זה חייל שהתנדב לשרת להיות לוחם והוא עשה את זה טוב. האם זו מתנת הפרידה שהוא מקבל מצה"ל? רישום פלילי לכל חייו? מה המסר שנותנים לחיילים. אנחנו צבא מוסרי ואם יש טעויות מבצעיות או ירי בניגוד להוראות צריכים לדון אותם אבל במסגרת הצבאית".

עו"ד ציפורי מזכיר את משפטו המפורסם של מפקד יחידת דובדבן סגן אלוף ע', "לפני שנים ייצגתי את מפקד יחידת דובדבן שבמהלך פעילות בכפר ערבי נהרג אחד הלוחמים שתחת פיקודו מירי של כוחותינו על כוחותינו. היה זיהוי שגוי ומצ"ח קבעו שהייתה גרימת מוות ברשלנות. מפקד אוגדת איו"ש דאז תא"ל בוגי יעלון החליט להדיח את סגן אלוף ע'. אביו של החייל שנהרג פנה לבג"ץ וביקש להגיש כתב אישום נגד המפקד, אבל ההחלטה הסופית שנתן השופט חשין תאמה את החלטת הפרקליט הצבאי שקבע שהעמדת מפקד לדין פלילי על טעות שנעשתה במהלך פעילות מבצעית תרתיע אנשים מלהגיע לפיקוד ולכן אין מקום להעמיד את המפקד לדין פלילי".

"האם מפקד או חייל צריך לדאוג בנוסף לכל טרדותיו שיעמידו אותו לדין פלילי", תוהה עו"ד ציפורי וטוען כי גם פרופ' קרמניצר ששימש כשופט במילואים בבית הדין הצבאי קבע שאין מקום לשפוט חיילים בהליך פלילי על דברים שנעשו במהלך הפעילות המבצעית, "פרופ' קרמניצר הביע את דעתו יותר מפעם אחת שלא ייתכן שחייל שטעה במהלך פעילות מבצעית יישפט בערכאה פלילית. הוא אינו עבריין. ולכן הצעת החוק שהובלתי בשתי הכנסות האחרונות שכבר עברה ועדת שרים היא שיש להקים בית דין למשמעת בתוך הצבא שייתן עונשים מופחתים או יעכב קידום בדרגה ואולי אפילו תקופת מחבוש קצרה אך לא תהפוך את החיילים לעבריינים פלילים. בינתיים משרד הביטחון מעכב את זה ואני מציע שתהיה בעניין הצעת חוק ממשלתית".