ח"כ אלי אלאלוף
ח"כ אלי אלאלוףצילום: הדס פרוש, פלאש 90

יום המודעות לבריאות בכנסת. בדיון שנערך הבוקר (שלישי) בוועדת הבריאות של הכנסת בנושא נגישות לשירותי רפואה בפריפריה, אמר יו"ר הוועדה, ח"כ אלי אלאלוף (כולנו), כי "משרד הבריאות אחראי למותם של אלפי אנשים בשנה''.

אלאלוף תקף את משרד הבריאות, ''אין לכם תכנון, אין אומץ. כולנו יודעים מהן הבעיות, הגיע הזמן להחליף דיסקט. אי תכנון משתק את המערכת. מעניין מה היה קורה אם היו עושים לכם מה שעושים למשרד התחבורה עם כל הרוג בכבישים.

"אנשים משלמים בחייהם בגלל שאינם מקבלים שירות בזמן הנכון וברמה הנדרשת. מערכת הבריאות לא רוצה לבדוק את השפעת חוסר השירות על התמותה, אבל אנחנו יודעים את זה: בדרום הארץ ובצפונה חיים פחות מאשר באזור המרכז", הזכיר.

ח"כ אלאלוף תהה מדוע הופסקו התמריצים לרופאים שמשרתים בפריפריה. "שרי האוצר והבריאות בוחנים כרגע מהו המודל הנכון ביותר כדי להשיג את המקסימום בנושא", השיב רכז בריאות באגף התקציבים במשרד האוצר, אורן גבע.

יו"ר האיגוד לנוירוכירורגיה, ד"ר זאב פלדמן, הגיב: "למה לשנות ולבחון מודל שהצליח להביא לפריפריה 1,800 רופאים? המודל עובד". אלאלוף אמר כי "כנראה שאנשי משרד הבריאות לא ידעו למכור את מרכולתם והאוצר לא השתכנע".

אלאלוף קרא להעלות את תקרת מס הבריאות במדינה עבור העשירון העליון ולהנהיג תשלום דיפרנציאלי של כספי השב"ן לקופות החולים. "למה זה צריך להיות אחיד? למה מי שבקושי מתקיים בדרום צריך לשלם כמו עשירי תל אביב?", תהה.

יו"ר ההסתדרות הרפואית, פרופ' ליאוניד אידלמן, ציין כי מספר הרופאים בצפון הארץ הוא חצי מאשר בתל אביב לאלף נפש ומספר הסטודנטים לרפואה ביחס למספר הרופאים במדינת ישראל הוא הנמוך ביותר בקרב מדינות ה-OECD .

ח"כ יעל גרמן (יש עתיד) אמרה בדיון כי "הרבה יותר אנשים מתים ממחלות מאשר מאירועי טרור, דריסה או תאונות דרכים. החוק קובע שביישובים שבהם פחות מ-10,000 איש חובה על קופות החולים לתת שירותי בריאות גם לתושבי המקום שקופת החולים שלהם אינה מיוצגת בו – והחוק הזה לא מתקיים".

ח"כ זוהיר בהלול (המחנה הציוני) הדגיש: "כולנו שותפים לדבר עבירה, כי אנחנו מפירים במו ידינו את חוק ביטוח בריאות ממלכתי שקובע כי השירותים יינתנו באיכות סבירה, זמן סביר ומרחק סביר. מתגנב לליבי החשש, שבגלל שיש הרבה ערבים בצפון, זה לא מספיק מעניין את מי שמחלק את הכסף".

ח"כ מאיר כהן (יש עתיד) הוסיף, "אין שום רגולציה שיכולה להגיד לי שהכסף שמיועד לדימונה, ירוחם ובאר שבע באמת מגיע אליהם. בדימונה מתו אנשים מקוצר נשימה כי פחדו להזמין אמבולנס, בגלל ההוצאה".