הרב אברהם שפירא זצ"ל
הרב אברהם שפירא זצ"לצילום: פלאש 90

למערכת ערוץ 7 הגיע הבוקר (רביעי) מכתב נדיר שכתב בחודש תשרי תשנ"א ראש ישיבת מרכז הרב הרב אברהם שפירא זצ"ל לשר המנוח פרופ' יעקב נאמן שהלך לעולמו בשבוע שעבר.

במכתבו מתייחס הרב שפירא לאיסור ההלכתי בכניסה להר הבית ולשטח העזרה, "מדובר באחד מל"ו חייבי כריתות".

נציין כי שאלתו של הפרופ' נאמן הובאה לרב בעקבות מהומות בהר הבית שהתרחשו באותה תקופה. במהלך המהומות נפצעו עשרות מתפללים יהודים מאבנים שהושלכו עליהם מהר הבית לעבר רחבת הכותל.

לכבוד ידידי פרופ' יעקב נאמן הי"ו

השלום ורב ברכה!

אני חוזר בזה בכתב, תשובתי על מה שנשאלתי, על ידך, האם בתוקף תפקידך כחבר ועדה לבדיקת האירועים בהר הבית, המותר לך לפי ההלכה להיכנס לשטח הר הבית לצורך מילוי תפקידך כהלכה, מפני שיתכן שזה כרוך בעניין של פיקוח נפש שאז הותרו כל האיסורים.

לענ"ד ככל שהפכתי בזה ,לכאן ולכאן איני רואה כי מילוי תפקידך כהלכה, במיצוי האמת על מאורעות שהיו בהר הבית, מחייבת בהכרח כי אתה עצמך תכנס לשטח, והעדר ההופעה הזאת עלולה להביא כביכול לידי סכ"נ. לענ"ד ברור שאת מלוא האמת תוכל לגלות גם אם רגליך לא יצעדו במקום הקודש ודי אם תקבל אינפורמציה על הנעשה מפי אלו שהיו, שום נפש לא תסוכן בזה ח"ו.

אין צורך להדגיש בפניך את החומרא שההלכה היהודית מייחסת לאיסור הכניסה להר הבית ולשטח העזרה, שהוא אחד מל"ו חייבי כריתות שבתורה והוא איסור שאי אפשר לעבור עליו משום מקום, אלא רק במקום הקדוש הזה, ומכיון שיש שנכשלים בזה, החיוב הוא להדגיש היום ובפומבי את האיסור שיש בזה ובזכות המצווה שאתה עוסק בה יעמדו לך לגלות האמת ולהסיר שטנה ולבלום פיהם של שונאי ישראל.

בברכה נאמנה,

אברהם שפירא, הרב הראשי לציון

מכתבו של הרב שפירא
מכתבו של הרב שפיראצילום: עצמי