אילוסטרציה
אילוסטרציהIDF Blog

נחמיה היה מפקד חטיבה 55 בתקופת מלחמת לבנון הראשונה ואתנו יצא לקרבות הגיס שבפיקוד האלופים ינוש בן גל ואהוד ברק.

בימים ההם, כבר שרתתי ביחידת "העורב" של החטיבה (טילי הנ"ט טאו) אליה הועברתי לבקשתי עם עוד כמה "זקנים" בגילאי סוף שנות השלושים, שלא רצו להיפלט מהגדודים ליחידות אחרות מחוץ לחטיבה.

לנו זכור נחמיה, אז אל"מ, כמנהיג לוחמים אמיתי. איש צנוע היה, לוחם ואיש קרבות נועז שהשתתף במיטב מבצעי הקומנדו של צה"ל, מקצוען הרואה במקצוע הצבאי ייעוד, ונושא אותו יש ללמוד בדקדקנות כדי להכירו.

היכרותי האישית איתו החלה בסיום קרבות המלחמה ביולי 1982, כאשר נערך תחקיר כוח העורב, והצגת לקחי הקרבות. כשעלה נושא הפעלת משגרי העורב בקרב על סכר נהר הליטני על אגם קרעון, ליד הכפר השיעי ג'ב ג'נין, בקרתי את החלטת המ"פ שהפגין "ראש קטן" וסרב לאשר לנו ירי טילים על טנקים סוריים שירו על כוחותינו באזור הגשר.

נחמיה שמע את דבריי עד תום, ואמר: "זו הייתה 'אשמתי' ולא אשמת המ"פ שניסה לבקש אישור ולא אשרתי לו. אני מודה שנושא הפעלת יחידת נ"ט היה חדש עבורי, ואת הלקחים איישם בהמשך המלחמה".

הכנות הזו של נחמיה הדהימה את כולנו - מפקד בכיר, המכיר במגבלות כוחו וידיעותיו, דובר אמת, ושומע לפשוטים שבחייליו!?

מאוחר יותר כשפרשתי מהחטיבה, הוצבתי ביחידת הניסויים של מקצח"ר ונחמיה היה מפקדה. עסקנו מספר לוחמים וותיקים בהפקת לקחים ותובנות, ואנשי מחשבים שבתוכנו הכינו תיק תכנון מפורט למחשוב נושא ההצנחה והאספקה בהיטס של מפקדת הצניחה והלוחמה הזעירה בתל נוף. בין השאר הצעתי, בשיחות רבות שהיו לנו, למחשב גם את הנושא האג"מי של יחידות חיר"מ בשדה הקרב, ונחמיה שהתלהב, הציע שנבחן תפיסה זו בתרגיל חטיבתי מוצנח עליו פיקד איציק מרדכי במדבר יהודה.

על מסקנות התרגיל ישבנו בדיונים ארוכים במפקדה ברמלה, ורובן יושמו בהמשך הדרך, כאשר אנחנו מתאמנים בניסויי הפעלה בשטחי מחנה אדם ליד מודיעין, בוחנים הפעלת חי"ר מכלים כמו נגמשוט ואכזרית, מחשוב ובקרה של הצנחות ציוד ואספקה ממטוסים לשדה הקרב, ומחשוב לראשונה של פנקסי הצנחן של המערך.

נחמיה היה הרוח החיה, הפגין מנהיגות, נתן לנו חופש אינטלקטואלי, ובחן לגופן במקצועיות ראויה את תוצאות הניסויים שערכנו. יכולותיו וכישוריו לא נותרו זמן רב מוגבלות למקצח"ר, ודרכו לפיקוד השדה הבכיר ובהמשך לדרגת אלוף ולפיקוד מרכז הייתה סלולה.

ביום טרגי מר ונמהר לפני בדיוק 23 שנים, בא קצו של האדם הנפלא הזה בתאונת מסוק סמוך למחנה הפקוד בהרי ירושלים. לא שכחנו אותך, יהי זכרך ברוך, נחמיה.