פרופ' יואל כהן
פרופ' יואל כהןצילום: דוברות אוניברסיטת אריאל

לעיתים קרובות עולה הטענה כי התקשורת מנותקת ומרוחקת מהציבור וכי איננה משקפת באמת את דעת הרוב.

פרופ' יואל כהן, מרצה בבית הספר לתקשורת באוניברסיטת אריאל, מציג סקר חדש אשר מראה את הרמה הדתית של העיתונאים בכלי התקשורת בישראל, ומשווה אותם לכלל הציבור בארץ.

הסקר התפרסם החודש בכתב-עת האקדמי הבינלאומי Asian Communication Research. בסקר השתתפו 260 עיתונאים אשר ענו על 143 שאלות הנוגעות לתקשורת ודת. הממצאים חלקו את המשיבים לשלוש קבוצות: חילוני, דתי (דתי לאומי וחרדי) ומסורתי.

בין המשתתפים 54% הגדירו עצמם כחילונים, 13% הגדירו עצמם כמסורתיים ו20% הגדירו עצמם כדתיים.

תוצאות אלו מצביעות על כך שכשליש מהעיתונאים בישראל מגדירים עצמם כמאמינים, בניגוד לתפיסה הרווחת בציבור הישראלי כי רוב מוחלט מהעיתונאים הם חילונים.

יחד עם זאת, כמות העיתונאים שהגדירו עצמם כמסורתיים פחותה מחלקם היחסי באוכלוסיה הכללית. כיום כ-35% מהציבור הישראלי מגדיר עצמו כמסורתי. 25% מהמשתתפים ענו כי הם לא מאמינים באלוקים, 8% מהמשתתפים ענו כי הם מאמינים בצורה פחותה ו-13% ענו כי הם מאמינים עד גבול מסוים.

54% ענו כי הם מאמינים במידה רבה. בנוסף גילה הסקר כי עיתונאים המגדירים עצמם כמסורתיים קרובים יותר בהשקפתם לעיתונאים דתיים בשאלות יסודיות של אמונה כמו קיום אלוקי: 79% של עיתונאים מסורתיים מאמינים בקיום אלוקי בהשוואה ל-28% המגדירים עצמם כחילונים שאינם מאמינים בקיום אלוקי.

על מנת לאמוד בצורה מדויקת יותר את השקפותיהם של העיתונאים, המחקר בחן בנוסף את אורח חייהם של המשתתפים במחקר ואת מידת קרבתם למסורת ישראל.

מהסקר עולה כי רבים מהעיתונאים מייחסים חשיבות רבה למנהגים היהודיים. כדוגמא לכך, 94% מהמשתתפים בסקר ענו כי הם משתתפים בסעודת ליל סדר (גבוה מהאוכלוסיה הכללית בה רק 84% מקפידים על השתתפות בליל הסדר) ו57% מקפידים לא לאכול חמץ.

57% מהעיתונאים נוהגים לצום ביום כיפור (בהשוואה ל-67% מהאוכלוסיה הישראלית היהודית הכללית) ו-26% מהעיתונאים העידו כי אינם משתמשים במכשירי חשמל בשבת (בהשוואה ל-24% מהאוכלוסיה הישראלית- יהודית הכללית).

הקרבה בין עיתונאים מסורתיים ועיתונאים דתיים ניכרת גם בשמירת מסורת: 74% של עיתונאים מסורתיים העידו על עצמם כמשתתפים בסעודת שבת, 69% מברכים קידוש, 76% מהמסורתיים אוכלים כשר, ועוד 7% מפעם לפעם. נתון מעניין הוא שרק 15% מקפידים להפריד בין חלב ובשר כל הזמן. בנוסף, 69% מכל העיתונאים תומכים בהפרדה בין דת ומדינה.

פרופ' יואל כהן מסביר כי "מן המחקר עולה שהעיתונאים בישראל זהים בהשקפתם הדתית ושמירה על חגים ומנהגים דתיים לכלל החברה הישראלית".

לדבריו, "הטענות שאנו רגילים לשמוע על התקשורת בישראל כגון: אנטי יהדות ודתיות, חוסר השתתפות במעגל החיים היהודי ופער ביחס כלפי היהדות בין העיתונאים לבין החברה הישראלית הכללית הופרכו על ידי הנתונים העולים מן הסקר".

"למעשה, הסקר הוכיח כי אין פער של ממש בין העיתונאים לחברה הישראלית ולמעשה ניתן לטעון כי העיתונאים מייצגים את הציבור היהודי בישראל. לסיכום, ניתן ללמוד כי התקשורת איננה מושפעת מהשקפות ואמונות העיתונאים אלא מסדר היום ושיקולים עיתונאים מקצועיים", הוא מסכם.