ועידת התעשיינים
ועידת התעשייניםצילום: עופר עמרם

מנכ"ל משרד הכלכלה והתעשייה, עמית לנג, טען היום (ה') בועידת התעשייה של התאחדות התעשיינים בתל אביב, כי בשנה וחצי האחרונות יש הידרדרות משמעותית של התעשייה בישראל לצד אווירה אנטי עסקית קשה, כלשונו.

לנג אמר כי "האווירה הקשה היא חלק מהבעיה לקדם את הסביבה העסקית בישראל ולכן אני שמח שעכשיו מקימים ועדה מיוחדת אשר תבחן כיצד ניתן לקדם את התעשייה. אמנם יש רגולטורים שיוצרים קשיים לתעשייה ולכן קשה לנהל מדיניות שהיא פרו- תעשייה אבל אני חושב שמשרד הכלכלה והתעשייה בפרט עושה המון למען המפעלים בישראל ועוזר להם לפתור בעיות".

מנכ"לית אינטל ישראל, מקסין פסברג, אמרה כי "כדי לעזור לתעשייה אנחנו צריכים משהו שהוא מעבר לוועדה לעידוד התעשייה, משהו שהוא מעבר למדיניות, אלא חזון אמיתי שישפיע על כל מה שקורה מסביב ועל התעשייה המדהימה שלנו. הרי יש לנו תעשיית קלינטק מדהימה, יש לנו תעשיה חקלאית מדהימה ואפשר ליצור פה דברים יוצאי דופן. צריך להכיר בכך ולעודד את התעשייה ולא לתקוף אותה. לצערי תוקפים פה גם עם דברים שהם פשוט לא נכונים. לדוגמה אפס אחוז מס הוא מיתוס. אנחנו משלמים הרבה מיסים על העובדים שלנו".

מנכ"ל קבוצת שטראוס, גדי לסין, אמר כי "אני בן למשפחת עולים ארגנטינאית וחלק מהתרבות שלנו זה לשבת ולהתלונן שהכל 'לא בסדר', ומה 'לא קורה', עם דגש על 'הלא'. ואני חושב שמהבוקר אנחנו שומעים בוועידה רק תלונות, למה דברים לא עובדים ומי אשם. לכן ההמלצה שלי היא להתייחס לשיפור התעשייה כמו תוכנית עסקית, לקבוע חזון ויעדים ולמצוא אנשים מוצלחים ופשוט לפעול. אני כן מאמין שאנשים בפוליטיקה מחפשים לעשות טוב וגם תעשיינים הם אופטימיים שמאמינים בטוב ויש להם גם שכל לעשות טוב ולהצליח. לכן במקום לדבר על אווירה, אנחנו הקמנו בהתאחדות התעשיינים צוות אסטרטגיה, ליצירת תוכנית של עשור לתעשייה''.

לדבריו, "כיום התעשייה היא 14 אחוז מהתוצר ואנחנו צפויים לרדת ל- 10 אחוז, והמטרה שלנו בתוכנית היא שהתעשייה תהיה למעלה מ- 20 אחוז מהתוצר".

יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ איתן כבל, אמר בתגובה לדברי לסין כי "אפשר לדבר על אופטימיות ועל להאמין בטוב, אבל המציאות היא שהתעשייה נמצאת במשבר. אז גם אם יש בה 'פרחים גדולים' של תעשייה שפורחת, אנחנו עמוק בבעיה. בסוף צריך לשים את הדברים על השולחן- כרגע אין תפיסה תעשייתית בישראל. והרי מדובר במשהו שקשה לבנות אותו- אי אפשר להקים תעשייה יש מאין, זה הולך הרבה אחורה, צריך אנשים לתעשייה, צריך חינוך טכנולוגי, צריך שהמדינה תעדף רכישת מוצרים 'כחול לבן', מה שלא קיים היום.

"ממשלת ארה"ב חושבת שצריך לשמור על האינטרסים האמריקאיים ולכן שומרת על התעשייה שלה, אבל לא בטוח שאנחנו יודעים לעשות את זה פה בארץ. פה לצערי לא שומרים על התעשייה", קבע כבל.