עוול בעפרה
עוול בעפרהצילום: רויטרס

.

דקות טרם החלטת בג"ץ לדחות בחודש את הרס הבתים בעפרה וזמן קצר בטרם עצרת המחאה נגד ההרס שוחחנו ביומן ערוץ 7 עם חיים פאלק, חבר מטה המאבק נגד ההרס.

פלק מספר על שיחה שקיים הבוקר (ראשון) עם הרב זלמן מלמד לקראת עצרת המחאה המתוכננת להמשך היום. "ניסינו לברר מה הציפיות שלנו. אמרתי לרב שאפשר לומר שמדובר בשלושה עניינים שכל אחד חשוב בפני עצמו", פותח פאלק ומפרט:

"ראשית זו עצרת תפילה וזעקה לקב"ה, שיפקח את עיני הנערים שיושבים בבית המשפט העליון ועושים מעשי נערות ובערות ונוהגים בנו בחוסר יושר וצדק ושיראה את הדבקות שלנו בארץ. למדתי ממו"ר חנן פורת שכל דמעה על הארץ הופכת לשורש ושורש אי אפשר לעקור והשורשים יפריחו ישובים גדולים וחזקים".

"דבר שני, אנחנו זועקים זעקה של חוסר צדק משווע של ניסיון נואל להרוס בתים על לא עוול בכפם, בגלל גחמה משפטית של עמותה שממומנת על ידי מדינות זרות וכל רצונן להחריב את ההתיישבות, כמו שאמר ראש הכפר של סילוואד שעתר נגד עמונה שהוא שולח אותנו לאירופה. זו המגמה הסודית שאיתה משתפים פעולה שופטי בית המשפט העליון".

"הזעקה הזו צריכה להישמע בשלוש רמות. הראשונה היא בקרבנו, אנשים שנאלצים לעמוד מול מערכת המשפט, מול משטרה ומול חיילים מתוקים, הם צריכים להפנים את צדקת הדרך, להבין שהם נושאי האמת והזרוע הביצועית המסכנה שמבצעת את החלטות בית המשפט אומללה אבל צריך במסגרת החינוך להבהיר את הצדק שאיתנו. בנוסף ישנו שיח עם חברינו הקרובים מחיפה ירושלים ותל אביב, אנשים שתומכים בהתנחלויות ולא מבינים את עצמת השבר והכאב ולכן אנו מוחים. דבר שלישי הוא הציבור הרחב, אלה שלא תומכים בנו, שיבינו איזה חוסר צדק ואבסורד יש בהרס בתים שמגורשים מהם יושביהם על שום דבר. הרי אף אחד לא עומד לגור באדמה, אנחנו הרי לא יודעים על ערבי אחד שהתגורר שם, הייתי שמח לשמוע מנו מתי הוא היה שם ומה הוא עשה שם... הרי זה הר טרשים קירח".

"הנקודה השלישית היא אמירה ברורה שדברים כאלה לא יחזרו. אני אולי לא בדעת הרוב בעפרה, אבל לא מתכוון שאנשים יוציאו אותי מהבית בליטוף. אאחז בכל מה שאני יכול כדי להקשות על העוול הנורא הזה, אגרום ככל יכולתי למבצעי הפקודה להבין כמה הא מגוחכת נוראה ועוול".

מוסיף פאלק ומציין כי לצד אלפי המתכוונים להגיע לעפרה "יישבו על הבמה רבנים שדעותיהם לא זהות בדרך כלל וכולם מסכימים שמדובר בעוול נפשע. כולם מסכימים שנדרשת כאן תפילה גדולה לקב"ה שיאמר לצרותינו די".

פאלק נשאל אם משימת ההסברה הופכת מורכבת ומסובכת יותר לנוכח המראות הקשים של ההתבצרות בעמונה, זו שזכתה לביקורת גם בתוככי הימין. "אין ספק שתמונות קשות לא עושות טוב למאבק. יש איש לא כל כך טוב, איתן כבל שסגר את ערוץ 7 כי הבין שאנחנו משקפים את המציאות. ההתמקדות בבית הכנסת בעמונה זו רשעות של התקשורת. התקשורת ראתה בכל בית פינוי כואב ועצוב אבל לא אלים, אבל היא בחרה להתמקד בקבוצת נערים שכאב הלב ואולי חוסר חינוך גרמו להם לעשות דברים שאיש מאיתנו לא מסכים להם".

"לא רציתי להציע לאנשי המשטרה כי הרגשתי שהם לא איתנו באותה שעה, אבל אם היו שועים להצעה מושכלת, הרי רק עכשיו המשפחות עולות לאסוף את חפציהם, כלומר עמונה עוד במקום, אז מה הבהילות? אם היו מחכים עד אחרי שבת הם היו הולכים מעצמם כי האימא קוראת, כי הם רוצים לחזור הביתה. בשביל מה להיכנס? מה הבהילות?", לאחר שהוא רומז למהלך משטרתי שנועד לרצות את התקשורת הוא נשאל אודות התבטאותו של רוני דניאל, איש ערוץ 2, שתהה במהלך האירועים מדוע המשטרה אינה נכנסת ופורצת לתוך המבנים. "אני מעריך שרוני דניאל ודומיו הם סכסכנים שמעוניינים להבעיר אש במקומות שאין בה אש. הם מבלבלים את המוח, משווים בינינו לבין אום אל חירן".

"פוניתי מבית משפחת ניזרי. לא נתתי לשוטרים עבודה קלה והמשקל שלי סייע בכך... השוטרים שפגשתי פעלו בעדינות מדהימה, הם השתדלו שלא להכאיב והם ראויים להערצה, הם והמפכ"ל אלשייך, הם השתדלו שלא להכאיב. ברחתי להר, נפלתי וחמקתי אבל הם ראויים להערכה. הם התנהגו כרחוק מזרח ממערב מכפי שהיה לפני 11 שנה. אי אפשר לקחת את זה מהם".

באשר לטיעונים לפיהם כאשר המצלמות נעלמו הוכו נערים והעדינות הזו נעלמה, אומר פאלק כי "כפי שמצאו את חרפתנו אצלך חלק מהאנשים שהיו בבית כנסת יש גם את חרפתה של המשטרה ויש מנגנונים שנועדו להעמיד לדין אנשים סורחים, אבל הרוח של המשטרה שבאה בידיים חשופות, ללא אלות קסדות וסוסים, הייתה רוח טובה מלטפת, רוח של רצון והזדהות וכאב".

לאחר שתיאר כמה תרחישים אפשריים מול בג"ץ, תרחישים שאינם רלוונטיים עוד עם הכרעת בג"ץ לדחות בחודש את ההריסה נשאל פאלק אם בכוונת אנשי עופרה לסנן את כניסתם של נערים למתחם תשעת הבתים בעקבות אירועי עמונה. הוא משיב ומדגיש כי דבריו אינם מייצגים יותר מאשר את עמדתו שלו, "אני לא מקבל החלטות של הישוב. דעתי היא לא לסנן אף אחד. אני מחבק את כולם. העמדה היא שכל אלימות מסוג כלשהו לא מקובלת על אף אדם מעפרה ומתושבי תשעת הבתים ונשתדל לעמוד על המשמר".