אילוסטרציה
אילוסטרציהצילום: yaakov Naumi/Flash90

סוגיית מערך הכשרות והבעיות הקיימות בו כיום, עלתה שוב לדיון בכנסת, הפעם בוועדת הכלכלה בראשות ח"כ איתן כבל.

במהלך הדיון בהצעתה של ח"כ רחל עזריה מסיעת כולנו להפרטת מערך הכשרות, הביע אבנר פורת ממחלקת החקיקה של חותם – יהדות על סדר היום, התנגדות להצעה להפרטה, וזאת מחשש שהדבר יגרום לאנרכיה והונאות ענק של כשרות.

"הצעות החוק שחלקן מדברות על פלורליזם בכשרות, זו הפרטה שתיצור אנרכיה הרבה יותר גדולה", הסביר פורת. "יהיו כשרויות גדולות וחזקות שמי שידע לצרוך אותן יאכל כשרות טובה, אבל יהיה ציבור רחב שיוטעה ויאכל דברים שהוא לא רוצה. מי שרוצה כשרות ציבורית טובה כחלק מהזהות היהודית של המדינה צריך גוף ציבורי מקצועי שיש לו אחריות וזו הרבנות הראשית".

בארגון חותם ובארגון כושרות לא מתעלמים מהבעיות הקיימות כיום במערכת הכשרות, והציגו בדיון את תכניתם לתיקון המצב.

הרב משה כ"ץ מארגון כושרות אמר בדיון כי "כשהרב קוק הקים את הרבנות לפני כמאה שנה הוא הקים רבנות שהתאימה לאותה תקופה - מרא דאתרא בכל מקום ומקום. אז היו עשרות אלפי יהודים בארץ והיום קרוב ל-10 מליון. המציאות השתנתה לחלוטין ולכן כולם מסכימים שיש לשנות את המצב הקיים".

הרב כ"ץ סקר את הפתרון שמציעים בארגון כושרות ובארגון חותם מספר שנים, שעיקרו כשרות אחידה של שלוש רמות כשרות בכל רחבי הארץ – רגילה, מהדרין ואחת ביניהם, מה שימנע את שינויי רמות הכשרות הנהוגים כיום בין הרבנויות השונות ברחבי הארץ ומביאים לבלול רב של בעלי העסקים והצרכנים.

הצעד השני שמציע הרב כ"ץ הוא הקמת חברה לאומית לכשרות שתהיה אחראית על נושא הכשרות, כאשר כללי הכשרות יקבעו כמו היום על פי הרבנות הראשית, והחברה הלאומית תנהל את כל נושא העסקת המשגיחים על פי קריטריונים ברורים, שקיפות מלאה והנגשת הדברים לציבור, מה שימנע את הבעיות הנוספות הקיימות כיום בנושאים אלו.