ח"כ בן צור
ח"כ בן צורצילום: מרים אלסטר, פלאש 90

ועדת הכספים אישרה היום (ג') לקריאה ראשונה הצעת חוק שנועדה לתקן לקונה בחוק הפוטר בתי כנסת מתשלום ארנונה.

על פי הצעת החוק בתי תפילה יזכו לפטור מארנונה אף אם במהלך שעות היום מתקיימים בהם לימודי תורה. החוק בא למנוע מצב שבו בתי כנסת שמתפקדים גם כבתי מדרש או שנמצאים בתוך מבנים של ישיבות וכוללים, יוחרגו מהחוק הפוטר בתי כנסת מארנונה.

את הצעת החוק יזמו חברי הכנסת יואב בן-צור (ש"ס) ומנחם אליעזר מוזס (יהדות התורה) וכאמור היא נועדה לתקן עיוות שנוצר לאחר שנכנס לתוקף עוד בכנסת ה-18 החוק שפטר בתי תפילה מארנונה, שיזם יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני (יהדות התורה).

במהלך הדיון היום ובדיון הקודם בהצעת החוק הנוכחית, התברר שרשויות מקומיות אכן פוטרות מארנונה בתי תפילה, אלא שעיריית ירושלים מחריגה מהפטור בתי כנסת שנמצאים בבתי מדרש וישיבות. בעקבות התנגדויות של נציגי העירייה, אישרה היום ועדת הכספים נוסח מעודכן של הצעת החוק בהוראת גפני, שקובע שייהנה מהפטור רק מקום שמשמש לקיום תפילה באופן קבוע וסדיר ובלבד שלא מתקיימת בו פעילות עסקית.

נציג האוצר בדיון, רכז שלטון מקומי באגף תקציבים, אריאל יוצר, הביע התנגדות להצעת החוק והסביר: "ככל שהעירייה תגיד שיש עלות, אפילו שולית מבחינתה, אנחנו מתנגדים. בימים אלו ממש אנחנו במו"מ עם עיריית ירושלים שדורשת תוספת תקציבית של מאות מיליוני שקלים שאין בתקציב. כאן נציגיה מדברים על אובדן הכנסות של בין 18 ל- 24 מיליון שקל ולכן אנחנו מתנגדים. מבחינתנו זו הצעת חוק תקציבית שדרושים לקידומה חתימות של 50 חברי כנסת לפחות".

גפני כעס ואמר לנציג האוצר כי "אם תעמדו על-כך שהצעת החוק היא תקציבית, נגייס 50 חברי כנסת לאישור ההצעה במליאה. החוק מתקן עיוות בחוק הקיים ומדובר במשהו מינורי ואין כל הצדקה לאפשר את המשך קיום העיוות הזה".

לבסוף, העלה גפני את הצעת החוק להצבעה והיא אושרה פה-אחד לקריאה ראשונה.