עו״ד טל זלץ
עו״ד טל זלץצילום: עצמי

בית הדין הרבני האזורי בחיפה פסק בחודש נובמבר האחרון כי אביה החסוי של תושבת העיר הוא היורש החוקי שלה, על-פי דיני הירושה, למרות שבתו המנוחה הותירה צוואה שלכאורה מורישה את רכושה לבני דודיה מדרגה שנייה.

תחילת הסיפור הוא בפטירתה באמצע שנת 2014 של א׳, צעירה בשנות העשרים לחייה, שסבלה מעודף משקל, דיכאון קל, הפרעות קשב וריכוז ואסתמה קלה. סיבת מותה אינה ידועה, אולם כאשר הלכה לעולמה, א׳ הייתה רווקה וללא ילדים, ללא אחים ויתומה מאם, כך שהיורש היחידי על פי ההלכה וחוק הירושה הינו אביה, שמוגדר כחסוי.

כבר בשנת 2009 הוצא צו אפוטרופסות בבית המשפט לענייני משפחה בחיפה בעניינו, בו נכתב כי הקרן לטיפול בחסויים תשמש אפוטרופוסית על גופו ורכושו.

כשבוע לאחר פטירתה של א׳, הוגשה בקשה לצו ירושה ע״י אביה באמצעות המרכז הישראלי לאפוטרופסות - הקרן לטיפול בחסויים ע״י בא כוחו עו״ד טל זלץ שמתמחה בדיני משפחה וירושה.

״בבקשה ציינו כי אבי המנוחה הינו היורש היחידי ומשלא הושארה צוואה וצירפנו את כל הטפסים והאישורים הנדרשים. לא צפינו לבעיות כלשהן, אך התבדינו״, הוא מספר.

כשבועיים מאוחר יותר הוגשה התנגדות להוצאת צו הירושה ע״י כמה מבני דודיה מדרגה שנייה של א׳, שטענו כי הותירה צוואה בעל פה בה היא מורישה להם את כל רכושה וכי יש להם הוכחות לכך, שמעולם לא הובאו בפני בית הדין.

עוד טענו, כי המנוחה לא רצתה להוריש לאביה דבר מכיוון שלא היו בקשר והם אלו שליוו אותה ודאגו לה בשנות חייה. הם סיפרו כי יום לפני פטירתה, התארחה אצלם א׳ וסיפרה שהיא מעוניינת לעבור ניתוח לקיצור קיבה אך חוששת מאוד, ואם משהו יקרה לה היא מבקשת להעביר אליהם את כל רכושה. גולת הכותרת של טענותיהם היא הצגת צוואה מודפסת במחשב, מחודש פברואר 2014, בה מבקשת המנוחה להוריש לבני דודיה מדרגה שנייה את כל רכושה. הם הסבירו כי מצאו את המסמך בין חפציה.

בתגובה לכך, טען עו״ד זלץ כי הצוואה לא נחתמה בנוכחות עדים ומעולם לא הגיעה לידי היורשים, ויותר מכך ניתן לזייף בקלות צוואות שהודפסו במחשב, למרות שהחתימה מקורית. ״ההנחה היא שקל יותר לזייף חתימה בלבד מאשר צוואה שלמה שכתובה בכתב ידו של המצווה. זה אינו המקרה כאן״, מסביר עו״ד זלץ, שייצג את אבי המנוחה בהליך המשפטי.

בית הדין הרבני, כאמור, קיבל את טענותיו וקבע כי היורש החוקי היחיד של א׳ הוא אביה. "המסקנה היא שאם ברצונכם או ברצון היקרים לכם לערוך צוואה הקפידו לוודא כי היא נותנת מענה גם למצבים העלולים להתעורר בעתיד. בסופו של דבר, אתם עורכים צוואה כדי לחסוך בהליכים משפטיים, ולא כדי להרבות בהם", סיכם עו״ד זלץ.