אילוסטרציה
אילוסטרציהFlash 90

שר החקלאות אורי אריאל ביקר בעיר שדרות ותקף בחריפות את פקודת שירות המשותף.

בפגישה שבה נכחו הרב דוד פנדל ראש ישיבת שדרות ורבנים נוספים הביעו הנוכחים מורת רוח רבה מהתנהלות צה"ל בתקופה האחרונה ואף העלו בפני השר טענות קשות העולות משיחות עם תלמידים המשרתים בצה"ל בקורס קצינים וביחידות השונות.

"ההסכמה נגד הפקודה בין רבני הציונות הדתית היא מקיר לקיר", אמרו הרבנים וביקשו מהשר שיפעל בנושא מול שר הביטחון.

השר אריאל קרא לשיתוף פעולה עם שר הביטחון אביגדור ליברמן להארכת שירות החובה ולמניעת פתיחתם של עוד עשרה גדודים מעורבים של בנים ובנות בקיץ הקרוב.

השר אף שוקל לכנס בדחיפות את ועדת חוץ וביטחון ולזמן את כלל הגורמים העוסקים בנושא. עוד הוסיף השר כי אסור לצבא לנקוט צד פוליטי והסכים עם הנוכחים כי יש תחושה שהצבא מנסה לחנך לערכים חדשים ולפגוע באופי היהודי של הצבא.

פקודת השירות המשותף מסדירה שורה של סוגיות הנוגעות לשירות גברים ונשים בצה"ל. מדובר בפקודה מעודכנת שניסוחה נמשך כבר כחמש שנים, אולם לאחרונה הורה הרמטכ"ל גדי איזנקוט על האצת תהליך העדכון. בין השאר נותנת הפקודה המעודכנת תשובות לשאלות כדוגמת הנהלים ביחידות לוחמות המשותפות לגברים ונשים, קיום טקסים, שירת נשים, כללי לבוש ועוד.

בפקודה החדשה בוטל הסעיף הקובע כי שילוב נשים מותנה בחוסר פגיעה בתפקוד מבצעי, רוח הפקודה קוראת למפקדים ליצור כמה שיותר מסגרות מעורבות ולהימנע מהפרדה, חיילים מחוייבים להשתתף בטקסים רשמיים שתתקיים בהם שירת נשים, קצינים ונגדים לא יוכלו להימנע מלשרת ביחידות מעורבות.

כמו כן, במסגרת מעורבת חייל מחויב להשתתף בכל פעילות תרבות ואין פטור מטעמי דת ללא אישור מיוחד ממפקד היחידה, ניתן לשבץ חייל דתי במסגרת מעורבת בהכשרות, למעט בפעילות הכוללת מגע גופני, חיילת דתיה לא יכולה לדרוש שלא להשתבץ ביחידה מעורבת. כמו כן על פי הפקודה, במקרים חריגים מתאפשרת לינה של חיילים וחיילות באותו חדר. דו"ח מרכז ליבה על הפקודה