אין תקדים לפסיקות הרמב"ם

אין ספק שהאמירה "ממשה ועד משה לא קם כמשה" מתייחסת להרבה פנים שברמב"ם, אך לדעתי היא מתייחסת בעיקר לשילוב המדהים שחי ונשם אותו.

הרב שמעון אמור , י"ט בטבת תשע"ז

הרב שמעון אמור
הרב שמעון אמור
צילום: יח''צ

כ' בטבת, יום פטירת הרמב"ם (רבי משה מיימון ז"ל). מעבר לדמותו המיוחדת מאוד, אנו מבקשים להעמיד את דמותו באור עדכני ואקטואלי. הרמב"ם כידוע היווה את עמוד האש וענן בהוראת ההלכה לכלל קהילות ישראל ללא זיקת מוצא (נכון הוא שברבות הימים זיהו אותו עם הפסיקה הספרדית).

הרמב"ם היה פוסק ענק בכל מובן ועניין. ההיקף, העומק והגובה שהגיע אליהם בפסיקותיו, אין להם תקדים לא לפניו ולא אחריו. וכן, אין תחום מהחיים שלא נגע בו, הן בענייני השעה והדורות, והן בעניינים של עתיד ואחרית הימים.

מעבר לעוצמה הבלתי נדלית בהלכה, הרמב"ם היה רופא ופילוסוף שהיווה בשני אלה נס ודגל של שילוב תורה, חוכמה ומדע על כל תחומי היקום, מאסטרולוגיה ועד גסטרונומיה. ראיה לכך היא אמירתו: "אלף חולאים באים על האדם-תשע מאות ויותר מן המאכלים". אמירה שהיום הרפואה תחתום עליה בעשר אצבעות, כמו גם אימוץ דרכו היום בדיאטות וצמחי מרפא.

הרמב"ם חי את השילוב המנצח בין תורה ודרך וארץ, וכן בין תורה ומדע, וקבע כי מי שחסרה לו קומה בידיעת המדע- חסרים לו שבע קומות בידיעת התורה. במיוחד בדורות בהם הציוויליזציה והטכנולוגיה מעמידים בפנינו אתגרים מופלאים, הרי שלמידתם באופן יסודי היא הכרחית, על מנת שנוכל למצוא את המקורות התורניים הנדרשים.

אין ספק שהאמירה "ממשה ועד משה לא קם כמשה" מתייחסת להרבה פנים שברמב"ם, אך לעניות דעתי היא מתייחסת בעיקר לשילוב המדהים שחי ונשם אותו. נכון הוא, שלא כולנו כרמב"ם, אך כשאיפה ברור שצריכים אנו להיות שם. וכן, אם היינו זוכים לכמה דמויות מעין הרמב"ם, היינו חיים חיים אינטגרטיביים שמרבים יחד וסובלנות.

הרב שמעון אמור הוא רבה של המכללה האקדמית דתית לחינוך חמדת הדרום בשדות נגב