יש עוד מה לבדוק חוץ מהקפה
יש עוד מה לבדוק חוץ מהקפהצילום: Garrett Mills פלאש 90

משרד הכלכלה והתעשייה ומשרד הבריאות הזהירו אתמול את הציבור משימוש במים המופקים ממכונות קפה. על פי מידע שהגיע למשרדים קיים חשש להימצאות עופרת במים שכאלה.

בהודעה משותפת שהפיקו שני המשרדים הומלץ לציבור הרחב להימנע משתייה קפה ממכונות שכאלה, גם אם לא מדובר בסכנה מיידית. זאת לפחות עד השלמת הבדיקה.

בראיון ליומן ערוץ 7 התייחס פרופ' אהרון טרואן, מנהל המעבדה לתזונה ובריאות המוח באוניברסיטה העברית, מומחה בנושא רעלנים כימיים בתזונה והשפעתם על תפקודי הגוף והמוח, להודעה ומשמעויותיה.

"חשוב שנבין שהעופרת היא מתכת כבדה שאין בה צורך בגוף, היא מתחרה בסידן שחשוב לכל איברי הגוף, במיוחד במערכת העצבים המרכזית. החשיפה גם ברמות נמוכות פוגעת בהתפתחות עוברית, בהתפתחות ילדים, במנת משכל ועד כדי בעיות קשב וריכוז ופיגור שכלי".

לכך הוא מוסיף ומציין כי העופרת עלולה לפגוע גם במבוגרים ובמערכות אחרות, בין השאר יתר לחץ דם, פגיעה בכליות פוריות ועוד, "כך שהחשיפה היא חמורה. בעבר היו שמים עופרת בדלק ובצבע בנין, והוציאו את השימוש הזה כדי למנוע את החשיפה הסביבתית הזו מתוך הכרה של ההשלכות לחשיפה גם ברמות נמוכות".

פרופ' טרואן מציין כי איכות המים מבוקרת בישראל כוללת גם בדיקה של מתכות כבדות, ובשל כך הוא מעריך שאם התגלתה עופרת במי המכונות הרי שהיא מגיעה מהמכונות ולא מהמים. עם זאת הוא מסייג ומציין שאינו מכיר את בדיקת משרדי הכלכלה והבריאות בנושא, אך הוא משבח את ההחלטה להישהר ולבדוק.

הוא עצמו, מדווח פרופ' טרואן, החליט שלא להשתמש לפי שעה במכונות קפה ולשתות תה במקומו. זאת עד שהפרטים יתבררו.

לכך מוסיף ומעיר פרופ' טרואן כי אמנם קיימת חשיבות לבדיקת המקורות והתכולה של המכונות, אך חשוב לא פחות ואף יותר לבדוק את ניטור החשיפה שלנו לרעלנים או לחומרים שהאדם זקוק להם בדם ובשתן.

לדבריו לא מתבצעות בדיקות כוללות לשם כך. בין השאר הוא מציין את הצורך בניטור רמת הברזל בדם והיכרות עם התפלגות החומרים הללו בחברה הישראלית, "הדברים הללו מצריכים חקיקה ותקצוב לניטור קבוע של האוכלוסייה בישראל. אני מעריך שנגלה חשיפה של חומרים נצרכים שהם חסרים בציבור ואני יודע שבמשרד הבריאות עובדים על כך. נצרך סקר אוכלוסין קבוע כפי שקורה בארה"ב. דרך איסוף חומרים ביולוגים ניתן לזהות חשיפות לחומרים מזיקים, לדוגמא מחקר בפקולטה לחקלאות בוחן חשיפה שלנו לחומרים מזהמים וחומרי הדברה דרך דגימת שתן.

''אף על פי שיש תקציבי מחקר לבדיקת חשיפות כאלה בחברה הישראלית אין מערכת ממשלתית שמבצעת ניטור מהסוג הזה שיאפשר לאתר דברים מזהמים מחד ומאידך חומרים הנחוצים לנו וחסרים ואולי ניתן להחזיר אותם לשרשרת המזון, כמו יוד, חומצה פולית, ויטמין בי, ברזל וכו'".

לנוכח כל אלה הוא מוסיף ומציין כי הבדיקה החשובה המתקיימת כעת סביב מכונות הקפה אינה אלא "קצה הקרחון", כלשונו. "צריך לעשות את העבודה הזו באופן קבוע ולבדוק מה יש באנשים, האם יש חשיפה באוכלוסייה לרמות של עופרת שגורמת להרעלה מתונה שמשפיעה באחוזים על אוכלוסייה שלמה שבה יש נזק, והמכפלה של הנזקים הללו במצטבר מובילים להפסד חמור".

לדברי פרופ' טרואן מדובר ב"תופעות בלתי הפיכות. חשיפה לילדים יכולה לגרום ליתר לחץ דם כשיתבגרו, כלומר אלו בעיות שמתפתחות לאורך זמן".

לקראת סוף דבריו מדגיש טרואן כי "בדיקה מדגמית של מכונות הקפה ניתן לבצע באופן חד פעמי, אבל בדיקה מסודרת של חשיפות לחומרים שחסרים לנו ונצרכים ולחומרים שמזיקים לנו צריכה להיעשות באופן מתמיד על ידי המערכת, ולא להתבסס על זמינות, עניין ורצון של חוקר כזה או אחר במקום כזה או אחר. אני מברך על בדיקת משרדי הממשלה, אבל לדעתי זה קצה קרחון וצריך לעשות יותר".