אילוסטרציה
אילוסטרציהiStock

קופת הגמל החדשה של משרד האוצר מאפשרת לחוסכים למשוך את הכסף מתי שירצו, אך במקביל גם מעניקה להם הטבת מס משמעותית במידה ויבחרו לעשות זאת רק בגיל פרישה.

בנוסף, הקופה היא ברירת המחדל במסלול חיסכון לכל ילד. הנה המדריך המלא

קופת גמל להשקעה היא מכשיר חיסכון לטווח זמן קצר ובינוני. דמי הניהול בקופה מפוקחים על ידי משרד האוצר ומוגבלים על פי החוק. אין צורך במינימום הפקדות לקופה וניתן לקחת ממנה הלוואה בתנאים מועדפים.

אם בעבר נמנעו עובדים רבים במשק מהפקדת כספים לקופת גמל מתוך חשש שתימנע מהם האפשרות למשוך אותם עד גיל הפרישה, הרי שבאמצעות קופת גמל להשקעה יכולים עמיתי הקופות לשמור על הזכות לממש את הכספים הרשומים על שמם בכל עת – ובמקביל ליהנות גם מיתרונות נוספים.

הטבת מס של מאות אלפי שקלים בעת הפרישה

היתרון הכי גדול של קופת הגמל החדשה בא לידי ביטוי באפשרות לקבל הטבת מס משמעותית במידה ובוחרים להשאיר את הכספים לגיל הפרישה. מבחינת משרד האוצר, זהו אמצעי לעודד את הציבור לחסוך לטווח ארוך ולהוריד את הנטל מקופת המדינה. מבחינת החוסכים, הטבת המס היא כלי מצוין לנצל את ההשקעה ולהגדיל את תשואת הקופה.

כך למשל, עמית שבוחר למשוך את הכספים כסכום חד פעמי יחויב בתשלום מס בגובה של 25% על הרווחים הריאליים שצבר לאורך תקופת החיסכון. מהבחינה הזו אין למעשה הבדל בין קופת גמל להשקעה לבין כל מכשיר חיסכון אחר. מנגד, עמית שיבחר למשוך את הכספים בגיל פרישה כקצבה חודשית, יהיה זכאי לפטור ממס רווח הון על כל הרווחים שהשיגה הקופה לכל אורך השנים.

מה הקשר בין קופת הגמל לבין חיסכון לכל ילד?

לא רבים יודעים שקופת גמל להשקעה היא מסלול ברירת המחדל לחיסכון לכל ילד. החל מחודש ינואר 2017, המדינה מפרישה 50 שקל בחודש לחיסכון לילדים עד הגיעם לגיל 18.

ההורים יכולים להוסיף עד 50 שקל על חשבון קצבת הילדים ולבחור בין חיסכון בבנק לבין קופות גמל. הורה שלא מעביר דרישה אחרת למשרד האוצר ייהנה מכך שברירת המחדל תהיה כאמור קופת הגמל להשקעה.

מלבד צבירת הרווחים בקופה, המדינה מצרפת עוד 500 שקל כמענק לחיסכון כאשר הילד מגיע לגיל 18. באותו גיל הילד גם יהיה רשאי לפדות את החיסכון, אולם מי שימתין עד גיל 21 יקבל 500 שקל נוספים. כמו כן, מי שיבחר להמתין עד גיל פרישה ייהנה גם פה מפטור מלא ממס על הרווחים שנצברו.

לסיכום, קופת גמל להשקעה היא אפיק חיסכון מעולה שמתאים למגוון רחב של עמיתים. היתרון המרכזי שלה הוא הטבות מס, אך גם נזילות מלאה של הכספים. הניהול המקצועי של הקופה הוא בדמי ניהול נמוכים וללא מינימום הפקדה.