עו"ד טלי גוטליב
עו"ד טלי גוטליבצילום באדיבות עו"ד גוטליב

עו"ד טלי גוטליב מזהירה מפני הצעת החוק של ח"כ שולי מועלם (הבית היהודי) לפיה המדינה תעניק ייצוג משפטי חינם בתלונות על עבירות מין חמורות, בלי לערוך מבחן הכנסה שיבדיל בין מתלוננים אמידים לבעלי הכנסה נמוכה.

בפרסומים מטעם משרד המשפטים וח"כ מועלם נאמר כי ההצעה תעלה לדיון בוועדת השרים לחקיקה, ביום ראשון.

עו"ד גוטליב אמרה שמנסחי הצעת החוק גילו בורות לגבי ההליך הפלילי. משמעות החוק, לדבריה, תהיה שהמבקש להגיש תלונה ילך ליחידת הסיוע המשפטי של הממשלה עוד בטרם הגשת התלונה ויקבל ליווי של עו"ד פלילי אשר עלול להפוך את התלונה שלו ללא-ספונטנית ולא-אותנטית.

מעורבות של עורך דין משלב הגשת התלונה במשטרה עלולה, לדבריה, לגרום לכך ש"אם יש לנו מתלונן או מתלוננת שהם שקרנים בעליל, הם יוכלו לשכלל את השקר שלהם לכדי גירסה קוסמטית שעלולה להרשיע חף מפשע".

"גם היום מתלוננים בעבירות מין מקבלים ליווי של הפרקליטות מהרגע שהם מגישים תלונה", ציינה גוטליב – אך הליווי הזה מתחיל רק אחרי הגשת התלונה. "הם מגיעים לפרקליטות ומדברים איתם, והכל בנועם ותוך שמירה על כבודם, ובתי המשפט מגוננים עליהם. יש חוקרים מיוחדים לעבירות מין. לא כל חוקר יכול לגבות הודעה כזו. מתייחסים אליהם בכפפות של משי ובעדינות".

משרד המשפטים: החוק ישונה

"לפעמים יש תלונות שעל פניהן נראות הזויות ודחוקות", אמרה. "נאמר שאישה בהליכי גירושין, מאוד בא לה להוציא את בעלה מהבית. אז היא תתלונן עליו שהוא ביצע בה עבירות מין. אז אנחנו ניתן לה עורך דין חינם?"

האם החוק יסייע גם לגברים להתלונן נגד נשים? גוטליב סבורה שלא. "כשגבר מתלונן על אישה לגבי אלימות, קודם כל צוחקים עליו ובמקרה הטוב ביותר ירחיקו אותה ממנו לשעה ורבע. כשגבר מתלונן נגד אישה, האישה לא נפגעת כשם שהגבר נפגע מתלונה הפוכה".

בלשכת שרת המשפטים אמרו לנו כי החוק צפוי לעבור שינויים בטרם יוגש, אולם לא הובהר מה מהות השינויים.