מעמד השבעת הנשיא טראמפהבית הלבן

הנשיא ה-45 של ארה"ב, דונלד טראמפ, הושבע אתמול לתפקיד.

שעות לאחר ההשבעה הוציא צו נשיאותו ראשון שמורה לממשל להחליש את רפורמת הבריאות של הנשיא לשעבר ברק אובמה. במקביל דווח כי מאתר הבית הלבן הוסרו דפים שעסקו בזכויות להט"בים ובשינויי האקלים.

בנאום ההשבעה שלו התייחס דונלד טראמפ גם אל האיסלאם הקיצוני ואמר כי הוא "ישמיד אותו".

טראמפ אמר בנאומו אתמול, "20 בינואר 2017 ייזכר כיום שבו העם הפך להיות המושל במדינה הזאת שוב. הגברים והנשים במדינה הזו שנשכחו - לא יישכחו עוד".

"לעולם לא אאכזב אתכם. אמריקה תחזור לנצח - היא תנצח כפי שלא ניצחה מעולם. נחזיר את העבודות שלנו, נחזיר את גבולותינו, נחזיר את העושר שלנו, ונחזיר את חלומותינו".

"נחפש ידידות ורצון טוב עם ארצות העולם, אבל נכיר בכך שזו זכותן של כל המדינות לחשוב קודם על האינטרס שלהן. איננו רוצים לכפות את רצוננו על אותם אנשים... נמחה את הטרור האיסלאמי מעל לפני האדמה".

מעט לפני טקס ההשבעה ניפצו מפגינים לבושים בשחור שמשות של חלונות וכלי רכב בוושינגטון. המפגינים - חלקם רעולי פנים - תקפו בין היתר סניפים של מקדונלד'ס ובנק אוף אמריקה. הם גם יידו אבנים. כוחות הביטחון האמריקניים הגיבו בשימוש בזרנוקי מים ובגז מדמיע.

הנשיא היוצא אובמה כתב זמן קצר לפני הטקס "זה היה כבוד חיי לשרת אתכם... הפכתם אותי למנהיג טוב יותר ולאדם טוב יותר. אני לא אפסיק; אני אשאר אתכם, כאזרח, ואשאב השראה מקולות האמת והצדק שלכם, מההומור הבריא ומהאהבה. אני עדיין מבקש מכם להאמין – לא ביכולת שלי להביא לשינוי, אלא ביכולת שלכם לעשות זאת. אני מאמין בשינוי כי אני מאמין בכם".