זהבה גלאון
זהבה גלאוןצילום: פלאש 90

בפוסט חריף בדף הפייסבוק שלה הבהירה הבוקר (ראשון) יו"ר מרצ ח"כ זהבה גלאון כי במידה והממשלה תאכוף את מדיניות הסטטוס קוו על תל אביב בעניין חוק העזר על השבת - תחל התקוממות אזרחית.

את דבריה כתבה על רקע הדיון שיתקיים מחר בבג"ץ בעתירה שהגישה עיריית תל אביב נגד הממשלה, שסירבה לאשר פתיחת 160 עסקים בשבת.

"החילוניות בישראל נמצאת תחת מתקפה", כתבה גלאון. "הניסיון לסגור את תל אביב בשבת הוא רק חזית אחת במלחמה שהכריזה הממשלה על הציבור החילוני, אבל הוא חזית חשובה".

לדברי גלאון, החרדים מסמלים "יהדות קיצונית וגזענית", כלשונה. "נתניהו כרת ברית עם יהדות קיצונית, מסתגרת וגזענית, והתוצאה היא שחילונים מוצאים את עצמם נאבקים שוב עבור מה שאמור להיות בסיסי: נגד הדרת נשים מהמרחב הציבורי, נגד מחנכים שקוראים ללהט"בים סוטים, נגד זריקת חייל בודד לכלא בגלל שאכל סנדוויץ' לא כשר בבסיס, נגד החרמת חנויות שמוכרות קישוטי נובי גוד ועצי אשוח".

גלאון הסבירה כי הסטטוס קוו מת. "מדובר בקליפה ריקה וחסרת משמעות, שנתניהו וחברי הכנסת החרדים מנפנפים בה כדי לתרץ את הכרסום המתמשך בזכויות החילונים בישראל. הסטטוס קוו הפך לכלי ניגוח בחילונים, לפלטפורמה כדי להיכנס לנו עמוק יותר לחיים, לחדר המיטות, לצלחת, לחופה, ועכשיו גם לשבת".

בשלב הזה עברה גלאון לשלב האיומים. "אם מרכולים, בתי קפה ואצטדיוני כדורגל ייסגרו בשבת בתל אביב, לב ליבה של החילוניות הישראלית, דמיינו מה יהיו ההשלכות על הציבור החילוני בשאר הארץ - בירושלים, אשדוד, פתח תקווה, טבריה. דמיינו מה הדבר הבא שנאלץ להיאבק עליו. אבל בישראל יש ציבור חילוני גדול, שנשבר לו לראות את המרחב הציבורי מתכופף כל הזמן לצד אחד ונשבר לו להעמיד פנים שזה גשם. תיגעו לנו בשבת? תקבלו כזאת התקוממות אזרחית שלא חלמתם עליה".