טרכטנברג ב'עלה'
טרכטנברג ב'עלה'צילום: ללא קרדיט

ח"כ פרופ' מנואל טרכטנברג (המחנה הציוני) ביקר אתמול (ראשון) במרכז "יד לטף" בבני ברק של רשת ''עלה''.

בסיור השתתפו המנהל הכללי של רשת ''עלה'' הרב יהודה מרמורשטיין, מנכ"ל הכפר השיקומי "עלה נגב" אבי וורצמן, מנהלת מעון היום של "יד לטף" נועה הרשקוביץ, ואחראי קשרי חוץ ופיתוח משאבים ב''עלה'' עדי וזאן.

מרכז "יד לטף" בבני ברק נותן מענה ללמעלה מ-90 דיירים וכ-280 תלמידי מערכת החינוך במסגרות השונות, משלב הפעוטונים והגנים ועד לגיל 21 - תלמידים פנימיתיים ואקסטרנים, מכל רחבי הארץ ומכל חלקי האוכלוסיה.

במהלך הביקור סייר ח"כ טרכטנברג בכיתות הלימוד ואף לקח חלק פעיל בפעילויות הכיתתיות, שוחח עם צוות ההוראה והסייעות, וחווה פעילות עם הילדים עצמם. הרב מרמורשטיין סקר בפני טרכטנברג את הרקע הכללי של הרשת מיום הקמתה, את הישגיה ברמה הטיפולית והשיקומית והן ברמת החקיקה והדאגה לאוכלוסיה זו.

ח''כ פרופ' טרכטנברג ציין בדבריו כי "על הממשלה לקבל שתי החלטות מידיות: קידום הצעת החוק להקמת המועצה לגיל הרך שיזמתי, שיוביל להתוויית מדיניות ותיאום בין המשרדים השונים, והקמת מרכזים לגיל הרך שיתנו מענה למגוון צרכים של הילדים במתחם אחד, וימנעו התרוצצויות מיותרות".

במהלך הביקור שטח המנהל הכללי של ''עלה'' הרב מרמורשטיין את הקשיים עמם מתמודדת העמותה בשל נהלים ממשלתיים הקיימים כיום. בדבריו הדגיש כי "ילד עד גיל 21 נהנה כיום ממגוון שירותים וטיפולים המגיעים לו על פי הגדרה ותמיכה ממשרד החינוך ומשרד הרווחה, וכשהוא מגיע לגיל 21 צונחת התמיכה והסיוע מטעם המדינה. אלו אותם ילדים, אותן מגבלות, אותה אכסניה, אותם טיפולים אבל במסגרת תקציבית כמעט אפסית".

בנוסף ציין מרמורשטיין כי קיים ''טרטור בירוקרטי מתמשך ברמת הגופים הממשלתיים האחראיים על הילדים. מגיל לידה ועד גיל 3 הילדים באחריות משרד הרווחה, מגיל 3 עד 21 עוברים לאחריות משרד החינוך ומגיל 21 חוזר חלילה, כאשר המעבר בין המשרדים מותיר דברים רבים לתחום האפור של תחומי האחריות".

עוד הדגיש מרמורשטיין כי "קיים קושי רב בכל הקשור ברכישת ציוד עזר, כשהתקציב הניתן לצורך הצטיידות צומק לאחרונה לכ-50 אלף שקלים בלבד לתקופה של חמש שנים, כאשר תקציב הרכש לצרכים האמיתים והרלוונטים מגיע לכ-8-10 מליון ₪ בשנה".

טכטנברג סיכם וציין כי "החברה והאומה נבחנים בדרך שהם מתייחסים לחלשים ביותר, ולכן על המדינה לשים בראש סדר העדיפויות את הטיפול בילדים החלשים ביותר. רשת עלה עושה עבודה פורצת דרך ומופתית, ואני מחוייב לסייע להם מתוך ספסלי הכנסת. אפשר להוציא את המיטב מכל ילד אם נתן לו את הכלים והטיפולים המתאימים".