פינת אזכרה לנרצחי הפיגוע בטולוז
פינת אזכרה לנרצחי הפיגוע בטולוזצילום: רויטרס

במסגרת דיוני כנס איגוד הארגונים היהודים באירופה שמתקיים היום (שני) בבריסל, סיפר פאסקל מרקוביץ, סגן נשיא ארגון הגג של יהודי צרפת - CRIF, על ההתמודדות עם מה שהוא מגדיר "האנטישמיות החדשה".

"בצרפת יש לנו תמיד הרבה הצהרות חשובות ויפות על המלחמה באנטישמיות אבל אנחנו לא רואים פעילות בשטח", אומר מרקוביץ, "יש אמנם חוקים נגד אנטישמיות אבל אני מדבר על האנטישמיות החדשה, שהיא גם אנטי-ציונות".

לדברי מרקוביץ חשוב לשים לב להבדל בין האנטישמיות הישנה לחדשה. "אנשים אומרים 'אנחנו לא אנטישמיים, אנחנו רק מבקרים את הממשלה הישראלית', אבל אז אנחנו עוקבים אחרי האנשים האלה ולומדים מהר שזה אכן אנטישמיות".

בדברים למנהיגי הקהילות היהודיות מרחבי אירופה הדגיש מרקוביץ כי במקרים רבים המסרים האנטי-ציוניים מביאים אנשים לפגוע ביהודים באשר הם. "בפיגוע בטולוז, המחבל רצה לפגוע ביהודים כדי לפגוע בישראל, העיקר שיהיו יהודים. אנחנו יודעים שהוא היה מושפע מקמפיינים אנטי-ישראלים".

"אז מה עושים? קודם כל משפרים את האבטחה, אבל אי אפשר לסמוך רק על השלטונות, אנחנו יודעים שזה לא מספיק. לאחר הפיגועים בשארלי-הבדו היה שיפור באבטחת מוסדות, אבל ברור לנו שזה לא מספיק וראינו את זה בפיגועים הרבים שהתרחשו לאחר מכן".

מרקוביץ ציין כי האיסלאם הרדיקלי הוא הבעיה ולא כל העולם המוסלמי. ''יש אמנם מנהיגים רוחניים מוסלמים שתומכים בהידברות, אבל אין רבים כאלה".

הוא סיפר כי כיום קשה ללמד על השואה במוסדות החינוך בגלל ריבוי מכחישי שואה. "אנחנו צריכים להילחם הרבה יותר באנטישמיות ובאנטי-ציונות", הדגיש.