סגנית שר החוץ, ח"כ ציפי חוטובלי
סגנית שר החוץ, ח"כ ציפי חוטובליצילום: אלרם מנדל

סגנית שר החוץ, ח"כ ציפי חוטובלי, בטוחה בשינוי שעומד לחול בקרוב ביחסי ישראל וארה"ב.

"ברור שהולך לשבת בוושינגטון נשיא פרו ישראלי, שעומד לאפשר לישראל לממש הרבה מהאינסרטים שלה ואני חושבת שזה דבר מבורך", היא אומרת בראיון לערוץ 7.

"אין מחלוקת היום בימין שזו הזדמנות היסטורית לבצע מהלכים כמו החלת ריבונות. כשדיברתי על זה בעבר זה היה נחשב בשולי המחנה והיום זה הפך למיינסטרים. אנשים מבינים שאנחנו צריכים יותר בנייה, אבל לצד זה התקדמות בסוגיית הריבונות. בעיני זה מהפך מאוד מבורך שהתרחש בשנים האלה והוא יבוא לידי ביטוי גם בשיחות שיתקיימו בוושינגטון", היא מוסיפה.

עם זאת, היא חושבת שצריך לתת לזמן לעשות את שלו. "לגבי התהליך, אני כן חושבת שנדרש אורך רוח של התחלת שיחות עם האמריקנים. בסופו של יום, העמדות של הקואליציה הזו הן די ידועות - ואני אומר משהו שאולי יפתיע. סיפוח מעלה אדומים זה מהלך קצת צר בעיני. אם כבר רוצים לעשות מהלך שיש בו קריאת כיוון לקראת העתיד, אז כדאי לעשות מהלך בירושלים רבתי. למה שונה גורלה של גוש עציון ממעלה אדומים? צריך לחשוב מערכתי, לחשוב על תיאום עם האמריקנים ובנייה של יחסי אמון".

"רוב הצוות של טראמפ טרם נכנס לתפקידו. אני אומרת לכל האנשים סביבי בימין הפוליטי. 50 שנים לא היתה לנו הזדמנות כזו. אבל מאחר ולא היתה הזדמנות כזו, צריך לממש אותה בצורה תבונית, לעשות כמה יותר עבודת תיאום כדי להגיע להכרה מצד ארה"ב במהלכים כאלה", אומרת חוטובלי.

איך את מתייחסת לאיומי הפלסטינים במהומות אם תועבר השגרירות האמריקנית לירושלים?

"זו בריונות שמאפיינת אותם וזו דרכם הפוליטית. הם לא פועלים, לצערי, מתוך תבונה מדינית. לשמחתי הרבה אני לא רואה שבוושינגטון נרתעים מהאיומים הללו באלימות. זו גם לא צורה להעביר מסרים לשום ממשל אמריקני. ארה"ב הגדולה לא תירתע מעוגמת נפש פלסטינית. חלק מהעבודה האמריקנית זה גם שיגור מסרים לבעלות ברית באזור שמדובר במהלך שבא לייצב אזורית ולא לפגוע".

דיברנו על המתנה בנושא הסיפוח. מה לגבי חוק ההסדרה?

"אני תומכת גדולה בחוק ההסדרה - שהוא הגיוני, מוסרי וחיוני. אמרתי בישיבת הסיעה שצריך לעבוד על הסדרה ולהוסיף לה הסדרה משפטית רחבה יותר - לקבל את דו"ח אדמונד לוי בהחלטת ממשלה".

"חלק מהמאבק שלנו על הלגיטמציה של יו"ש עובר דרך הרבה מהלכים - גם מהלכי בנייה, גם מהלכים של נושא הריבונות וגם דרך מהלכים של שינוי כללי המשחק המשפטיים. המציאות הזו חייבת להשתנות ואני מקווה שבעידן החדש אנחנו נקדם גם את הנושא הזה. אני מתכוונת להיאבק בנושא הזה גם בסיעת הליכוד".

יושב ראש הקואליציה חבר הכנסת דוד ביטן אמר שהקואליציה תעדיף שלא לקדם את החוק הזה.

"אם אתה שואל את חברי הכנסת והשרים הם בעד חוק ההסדרה. הליכוד הוכיח אומץ לב גדול בסוגייה הזו. יש כאן הרבה סוגיות כבדות משקל בעידן טראמפ. עם כל הכבוד, מה שאמר ביטן לא מחייב אותי ולא מחייב אנשים אחרים בסיעה. זה כלל לא הובא לדיון פומבי".

חוטובלי מתייחסת גם לנושא עמונה. "אני חושבת שמראש פתרון נכסי נפקדים היה בעייתי. כשנכנסתי לעובי הקורה ראיתי מאמצים עילאיים של ראש הממשלה, וראש לשכתו וכל מי שהיה במעטפת הזו עשה מאמצים שיהיה פתרון".

"לצערי הלכו על מתווה מאוד בעייתי. דווקא בגלל שלא רצו לשחק עם המקום ולהשאיר את המיקום של עמונה. הפתרון לא היה מוצק - ואחד הדברים שנאמרו במפורש לתושבי עמונה שהוא לא יצוק - ואם יהיו תובעים על הקרקע נמצא את עצמנו במציאות שנצטרך למצוא חלק חדש בחבל בנימין, שיהווה את הקרקע לעמונה החדשה".

לדבריה, "ניצחנו את כל אותן החלטות של ארגוני שמאל ובג"ץ דרך העובדה שהמשכנו ליישב. אם עמונה של ההר היא מוגבלת ביכולת גדילה והתפתחות, עמונה שתשב במקום אחר, לא תהיה מוגבלת, בטח בתקופה שבכוונתנו לבנות בצורה יותר רחבה".

"אני באמת חושבת שיפה עשו המתיישבים שניהלו כאן קרב ולב הציבור כולו היה איתם, ויפה יעשו כעת שיראו את מסירות הנפש שעשו כל מי שטיפלו בסוגיה וימצאו פתרון חלופי עבורם. הכי חשוב, שבסוף תהיה נקודה על המפה בחבל בנימין שיקראו לה עמונה", היא מסכמת.

ומה לגבי האיומים שהפינוי לא יעבור בשקט?

"אני לא רואה שום ערך בזה. אני לא רואה בכך פעולה שמקדמת ערך התיישבותי. הם ניהלו מאבק חשוב - שצריך להוליד חוק הסדרה ושינוי כללים. אבל לייצר מציאות של פינוי אלים, אני לא רואה בכך משהו שנותן שום דבר חיובי לתושבי עמונה".