פאנל ההתנחלויות בכנס INSS

מחקר שערך המכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS) העלה כי רוב אזרחי ישראל תומכים בפינוי ''התנחלויות מבודדות'' במסגרת הסדר מדיני.

בכנס המכון שנערך היום (שלישי) הגיב לנתונים ראש המועצה האזורית שומרון, יוסי דגן, שאמר כי "הציבור בישראל אומר את דעתו בבחירות, פעם אחר פעם. אפילו בעקירה של גוש קטיף וארבעת היישובים בשומרון – כולם מבינים את האבסורד שבזה.

''שרון היה מוכן לאבד את ממשלתו כדי לא להגיע למשאל עם", הזכיר דגן, ''הציבור תומך פעם אחר פעם בהתיישבות כי הוא מבין את החשיבות הביטחונית וגם כי הציבור חכם ואחרי 20 שנה של אוסלו וכל כך הרבה דם – הציבור מתנגד לפינויים ורואה לאן זה הוביל אותנו".

הוא הדגיש כי ''מטרת ההתנחלויות היא לא לתת ביטחון – יש מקומות בטוחים בהרבה מהשכונה הזאת של המזרח התיכון. גם אם יש מחיר ביטחוני צריך לשלם אותו, בנו להתיישב פה ושילמנו מחירים גבוהים בהרבה על הלחימה בגליל, למשל.

"אני חושב שלהתנחלויות חשיבות ביטחונית אסטרטגית אבל זה לא השיח העיקרי – לא של התומכים בהתיישבות ולא של אלו שתומכים בעקירה. הדיון הוא לא בוושינגטון – הוא כאן. הממשל החדש ייתן יותר כוח לממשלת ישראל לעשות מה שהיא צריכה. הכדור בירושלים", הוסיף ראש מועצת שומרון.

חגית עופרן, ראש צוות מעקב התנחלויות בארגון השמאל הקיצוני "שלום עכשיו", אמרה בדיון: ''אנחנו מנסים לגייס את הכוחות הפנימיים בישראל. בסוף מי שיחליט על סיום הכיבוש ועל פתרון שתי המדינות זה הציבור הישראלי ולכן אותו צריכים לגייס למען זה. העולם לא יכריח אותנו לעשות כלום שהציבור לא רצה. מוקדם מדי לקבוע לאן הולך הממשל החדש".

ד"ר רוברט דנין, עמית בכיר ממרכז בלפר בהרווארד, אמר כי כל אמריקני נשיא מאז 1967 היה ביקורתי כלפי ההתיישבות ביו"ש. ''בפעם הראשונה יש נשיא שמציע גישה שונה לנושא. זה עומד להיות מאתגר דווקא כלפי ישראל – בפעם הראשונה לראש הממשלה לא תהיה יכולת לומר לקואליציה שלו ולציבור שלו – אני אתכם אבל וושינגטון לוחצת עלי.

''ישראל, בפעם הראשונה, תוכל לפעול על פי החלטותיה. לישראל יש החלטות שהיא צריכה לקבל. הדרך היחידה להתייחס להתנחלויות היא במישור הפוליטי ולא במישור המשפטי שלא יוביל אותנו לשום מקום", העיר.

אלוף (במיל) נועם תיבון, לשעבר מפקד הגיס הצפוני ומפקד אוגדת איו"ש, אמר כי "השיח סביב עתיד ההתנחלויות צריך להיות דמוקרטי, שיח של דיבור בין אנשים – ופחות השמצות ודעות קדומות. זה מוביל לקרעים ודברים קשים בעם שלנו. אין ספק שישראל היא זו שצריכה להכריע בנושא''.

הוא סיפר כי בכל רגע נתון, ביהודה ושומרון משרתים יותר חיילים בהגנה מאשר על גבולות לבנון ועזה גם יחד. ''רוב חיילי צה"ל שמבצעים בט"ש (פעילות ביטחון שוטף - י.ק.) נמצאים ביהודה ושומרון. בסוף יש שלושה דברים חשובים בלחימה בטרור – ראשית, שליטה במעטפת שמונעת כניסת אמל"ח, ידע וכסף. להתנחלויות אין קשר לעניין הזה. הדבר השני – מודיעין מעולה. הכלל השלישי – חופש פעולה מבצעי. שתוכל לפעול מהאוויר, הים והיבשה בכל רגע נתון שאתה מזהה פעילות חתרנית. גם כאן להתנחלויות אין מרכיב מרכזי וחשוב בנושא הזה.

''צריך שיח מכבד שלוקח בחשבון הרבה פרמטרים בשיח על התנחלויות. לומר שההתנחלויות גורמות לביטחון לישראל – זה דבר לא נכון". תיבון סיפר כי ''ההתנדבות לצבא בקרב אנשים הגרים בהתנחלויות היא באחוזים גבוהים מאד''.