משה יעלון
משה יעלוןצילום: מרים אלסטר, פלאש 90

"יש כאלה שחשוב להם להראות שהפסדנו, שישראל מושפלת שצה"ל מושפל והם גיבורים. אני גאה במה שעשינו כצוות מוביל בצוק איתן והתוצאות מדברות בעד עצמן. מזל שההגה בצוק איתן היה בידיים של נתניהו, של גנץ ושלי", כך אמר היום (רביעי) שר הביטחון בזמן 'צוק איתן' משה בוגי יעלון בכנס של המרכז לחקר הביטחון הלאומי של אוניברסיטת חיפה.

"כשהיו שואלים אותי 'איך זה להיות שר הביטחון?', הייתי עונה שעם האויבים אני מסתדר לא רע", כך החל יעלון את דבריו ומיד לאחר מכן התייחס לתקופת 'צוק איתן', ולביקורת שהוא סופג בימים האחרונים לאור הדיווחים בתקשורת על דוח מבקר המדינה בנושא תפקוד הקבינט במהלך 'צוק איתן'.

"כל מערכה צבאית היא מערכה קשה שיש בה אבדות, אבל אני לא יכול להסתכל על צוק איתן ככישלון. מתקפת הרקטות נהדפה תוך שהיא גורמת לנזק מינימלי, הפיגועים הקשים שתכנן חמאס מהים ומהאוויר וגם באמצעות המנהרות כנגד אזרחים סוקלו. הפסקת האש הושגה על פי התנאים שלנו ללא שום השג לחמאס.

טפטופי הרקטות על ידי חמאס נפסקו. תשתית המנהרות ספגה פגיעה קשה והחשוב ביותר, החמאס חלש ומורתע ותושבי הדרום זוכים לשקט חסר תקדים במשך שנתיים וחצי. צריך להסתכל על התמונה הכוללת ולא דרך פיר המנהרות. הייתי צריך לפסול מטרות פופוליסטיות ולא אחראיות. הייתי צריך להחליט את מה שנכון ולא פופולרי באותו הרגע. טוב שלא נגררנו אחרי הפופוליזם ההרסני והמסוכן של חלק מחברי הקבינט שכבר עשו פוליטיקה תוך כדי המערכה וממשיכים לעשות זאת גם היום.

הילדותיות וחוסר האחריות שלהם הייתה משאירה את צה"ל עד היום בעזה במחיר כבד ביותר ובתוצאות רעות מכל בחינה. אם היינו מקשיבים לאותם מדליפים ומתלהמים בקבינט בגל הטרור בשנה האחרונה, היינו מוצאים את עצמנו מזמן באינתיפאדה שלישית. אי אפשר להתייחס לביטחון רק דרך כוונת הרובה, חוץ מאלה שנשארו בקורס מכי"ם – כן, יש כאלה, גם בקבינט", אמר.

יעלון אף התייחס לביקורת שהושמעה, בין היתר נגדו, על כך שהקבינט לא עודכן על איום המנהרות ואמר כי החומר זמין ונמצא לכל שר שרוצה ללמוד ולהגיע מוכן לדיונים. הוא הוסיף כי אחרי הבחירות האחרונות, ולאור הביקורת על חוסר מידע של שרי הקבינט שנשמע כבר אז, הוא החליט לקיים ימי עיון לחברי הקבינט בגופי הביטחון השונים. "ליום עיון באמ"ן הגיעו פחות מחצי והנותרים בוטלו בגלל חוסר הענות. כשהצגנו את התוכנית האסטרטגית של צה"ל "גדעון" הצעתי לכל שר שרוצה לשבת עם ראש אג"ת, כדי שיסביר לו את פרטי התוכנית, לכמה זמן שהוא מוצא לנכון. אף שר לא ביקש זאת. ואחרי זה עושים ספין שאין מזכיר צבאי", אמר.

בהמשך התייחס יעלון לתפיסתו המדינית ואמר כי האינטרס הישראלי הוא לא להמשיך ולשלוט בפלסטינים, ולהגיע למצב שבו הפלסטינים שולטים בעצמם, אולם לישראל יש אחריות על הגבולות. "תקראו לזה אוטונומיה, תקראו לזה איך שתרצו. רבין, כחודש לפני הירצחו הגדיר זאת – קצת פחות ממדינה".

יעלון הוסיף כי מעבר לתפיסה מדינית, היו אלה נושאים ערכיים שגרמו לו להתפטר מתפקידו כשר ביטחון ולעזוב את הליכוד. "מה זה להתייחס לתקשורת ומערכת המשפט כאליטות ישנות שמפריעות לנו לשלוט? זו בדיוק מערכת האיזונים והבלמים שדרושה לכל דמוקרטיה. אז בתקופה כזו פוגעים בשידור הציבורי? אני שומע שרה וחבר כנסת אומרים שצריך לשלוט בתקשורת? ארדואן לא אומר את זה. הוא עושה את זה, אבל לא אומר את זה... ואם יש בעיה עם תקשורת שהיא ביקורתית מידי, אז מייד פוטרים זאת כשאומרים עליה שהיא שמאלנית", אמר.

הוא הוסיף כי במקרה של עמונה, היו פוליטיקאים שהוליכו שולל את המתיישבים וגרמו להם לחשוב שההתיישבות בעמונה הייתה באישור ובהיתר, למרות שזה לעולם לא היה כך כי האדמות הן על קרקע פרטית פלסטינית. לדבריו, בתחילה ראש הממשלה והשרים אמרו את הדברים הנכונים – שעם כל הצער, אין מה לעשות במקרה הזה מלבד למלא את פסיקת בג"ץ – אולם לאחר מכן בפועל, הכנסת הצביעה על חוק נגד בג"ץ. "בגלל זה חטפנו מהאמריקאים באו"ם. יש לנו מנהיגים שמוכנים לשלם מחירים גדולים משיקולים פוליטיים. רק שאף אחד לא יהיה ימינה ממני... איפה שלטון החוק? זו מנהיגות?".

כשנשאל האם לאור הדברים הללו הוא מאמין שהבית הפוליטי שלו הוא עדיין בליכוד ענה יעלון, "החלטתי שאני יוצא לדרך חדשה והודעתי שאני מוכן להתמודד על ההנהגה הלאומית ואני נערך לבחירות הבאות ולכן הקמתי עמותה שנקראת 'העמותה למנהיגות אחרת'. כבר ברישום הצהרתי שהיא תהפוך לפלטפורמה פוליטית מתישהו, רק החלטתי להשאיר את כל האופציות הפוליטיות פתוחות. אני מאמין שאם מזיזים לרגע הצידה את הוויכוח של ימין ושמאל בהקשר הפלסטיני, אז אפשר למצוא קבוצות גדולות שיכולות לשתף פעולה מהציונות הדתית השפויה וקבוצות בליכוד שמבינות שהיום גם ז'בוטינסקי ובגין לא היו עוברים פריימריז וגופים נוספים, בלי לציין שמות".

הוא ציין כי חשב שהזמן שיעבור עד שיחליט מתי ואיך בדיוק יחזור לפוליטיקה ייקח זמן רב יותר, "אולם יכול להיות שזה יהיה יותר מהר ממה שחשבתי, בגלל כל החקירות האלה שאנו שומעים כרגע עם הארבע ספרות... אלף, אלפיים, שלושת אלפים", הוא סיים את דבריו.