מתח בעירייה. עיריית ירושלים
מתח בעירייה. עיריית ירושליםפלאש 90

עיריית ירושלים משביתה החל מהבוקר את השירותים השונים במחאה על התנהלות האוצר שלטענת העירייה מסרב להעביר את 'תקציב הבירה' המגיע לה.

בעירייה אומרים לקראת תחילת ההשבתה: "צר לנו שמשרד האוצר עסוק בספינים תקשורתיים שקריים במקום בחיזוקה של ירושלים. אתגריה של בירת ישראל הם אתגרים לאומיים והם אינם צריכים לבוא על חשבון תושבי ירושלים. בזמן שכל שאר הערים הנתמכות על ידי המדינה מקבלות מענקי איזון מהמדינה, נקבע בחוק כי ירושלים זכאית למענק בירה אותו מונע השנה האוצר מירושלים משיקולים זרים. בניגוד לשקרי האוצר, בכל תקופתו של ברקת אין כל גרעונות לעיריית ירושלים והיא אף זוכה בפרסים ממשרד הפנים על ניהולה הפיננסי התקין ומתנהלת בשקיפות מלאה".

עוד מציינים בעירייה כי ראש העיר, ניר ברקת "מסרב בתוקף לדרישת האוצר להגדיל בכל שנה עוד ועוד את הארנונה שמשלמים תושבי ירושלים, הגבוהה ביותר בארץ, ולפגוע עוד בשירותים לתושבים וסבור כי בשל מדיניות זו של האוצר התדרדרה ירושלים במשך שנים רבות.

"צר לנו כי האוצר מסתיר מהציבור מספר עובדות מהותיות:

• הממשלה מחייבת את ירושלים להעניק פטורים מארנונה בהיקף של כ-700 מיליון ₪ שגדלים משנה לשנה בקצב מואץ ומשרד האוצר לא מעביר על כך לעירייה כל שיפוי. המשמעות היא עוד פגיעה בשירותים לתושבי ירושלים והרחבת העוני במקום צמצומו.

• מספר עובדי הרווחה בירושלים על כל תושב עני הם עשירית מת"א.

• מספר עובדי התברואה בירושלים על כל לתושב הוא חצי מאשר בת"א.

• תקציב השירותים לתושב בירושלים נמוך ב25% ממוצע הערים הגדולות ובחצי מת"א.

• בירושלים חסרות 3,800 כיתות לימוד כבר עשרות שנים והאוצר מסרב לתקצב את בנייתן. העירייה גייסה בעצמה הלוואה של מיליארד ש"ח לבנייתן אך גם לכך לא קיבלה אישור מהממשלה".

את תגובתה חותמת העירייה: "למאבק באוצר על עתידה של ירושלים שותפים רבים בהם עובדי העירייה, ההסתדרות, וועדי ההורים, המינהלים הקהילתיים ברחבי העיר וכל אוהבי ירושלים. על משרד האוצר להחליט אם הוא רואה בירושלים החצר האחורית של מדינת ישראל בזמן שאויבינו מנסים גם הם להחלישה, או בירה מובילה שיש לתת רוח גבית למגמות החיוביות המאפיינות אותה בשנים האחרונות בתחומי התרבות, החינוך, הפיתוח הכלכלי והתעסוקה. על ירושלים להיות מעל כל שיקול אחר".

כאן המקום להזכיר את דבריו של משה ליאון, חבר הנהלת העיר ירושלים ומחזיק תיק המינהלים הקהילתיים, בראיון ליומן ערוץ 7. זאת כמי שניהל בימים האחרונים בשמו של ראש העיר, ניר ברקת, את המגעים עם משרד האוצר בניסיון לפתור את המשבר.

"אני פועל כדי למנוע את המשבר הצפוי החל מיום ראשון, לירושלים מגיע תקציב כמו לכל הערים האחרות. כידוע בתקציב המובנה של העיר יש בכל שנה גרעון כי יש מאות מליונים של פטורים גם בקרב האוכלוסייה בתשלום הארנונה וגם לבתי תפילה השונים, לכן יש מחסור רב של הכנסות בתקציב ובכל שנה הממשלה מעבירה סכום משמעותי לכיסוי הגרעון, לצערנו בתקציב שאושר לשנים 2017-18 לא הכניסו את ירושלים ולכן כרגע אין תקציב. אם חס וחלילה לא נקבל את מלוא הסכום מהממשלה יהיו כאן פיטורים של מאות עובדים".

ליאון הביע תקווה שלמרות הפטורים הרבים שמוענקים לתושבים מתשלום ארנונה ירושלים תעלה בסופו של דבר על דרך המלך, "אנחנו עושים את כל המאמצים להגדיל את ההכנסות העצמיות של העיר, רובע העסקים החדש של העיר אמור לתת הרבה הכנסות ואנחנו מקווים שהגרעון המובנה יקטן".