אילוסטרציה
אילוסטרציהISTOCK

לפני שבועיים התפרסמה כתבתה של עפרה לקס בעיתון בשבע על עמותת "חיים של טובה", אשר זכיתי לעמוד בראשה.

בעקבות הכתבה, זרמו לפתחנו פניות רבות. הוצפנו בסיפורים קשים מסוגים שונים - משברי נישואים, פגיעות מיניות, והפרעות נפשיות שונות. כל סיפור שונה מחברו, וכל סיפור הוא עולם מלא, אך המכנה המשותף של רוב רובם של המקרים, הוא הצורך במציאת מענה ספציפי ומדויק.

בשבועיים שחלפו התחדדה לי התובנה שישנו מרחק רב בין ההכרה בקושי, לבין הכניסה לקליניקה לתחילת טיפול. ישנן סיבות שונות, העלולות לגרום למשפחה שמתמודדת עם משבר זוגי, דיכאון של אחד מבני המשפחה, וכל בעיה נפשית אחרת, לגרור רגליים ולא להגיע לטיפול, ובינתיים הבעיה הולכת ומחריפה, ונעשית יותר מסובכת ומסוכנת.

ברצוני לעמוד על שתי סיבות שנדמה לי שהן עיקריות.

הסיבה הראשונה: פחד. ישנו פחד לנסות להתמודד ולהיכשל. אם בגלל ניסיונות טיפול קודמים שלא צלחו, ואם בגלל סימני שאלה המנקרים בראשו של האדם. (איך אדע שהמטפל יבין אותי, שהוא יהיה מקצועי, שיהיה לי אומץ לחשוף דברים שאני מעדיף להדחיק אותם, ואולי אני לא אצליח להשתנות, אולי אגלה דברים לא נעימים על עצמי, מה תהיה המשמעות של חוסר הצלחה בטיפול, וכן הלאה).

אכן נדרשת מנת אומץ להתחיל תהליך של התמודדות, תהליך שמחייב התגייסות פנימית ונכונות לפתוח נושאים לא נעימים. אין כוונת הדברים שהתהליך הטיפולי עצמו עתיד להיות תהליך משפיל או מייסר, חלילה. הכוונה היא שההחלטה להתחיל טיפול זו החלטה אמיצה, שהמשמעויות שלה הן להפסיק להדחיק או לברוח, ולהיות מוכן לקחת אחריות על חלקים שמצריכים שינוי.

והסיבה השניה: חוסר ידע. לאיזה סוג מטפל עלי לפנות? מהי ההכשרה המקצועית הדרושה לסוג הבעיה שלי? כאשר מדובר על איזה רכב לקנות, לא חסרים אנשים בקהילה שניתן להתייעץ איתם. אך בנושאים דיסקרטיים ורגישים, האם יש עם מי להתייעץ?

למשפחות ואנשים המתמודדים עם קשיים, אבקש לנצל במה זו ולומר: אל תתעכבו ואל תירתעו. פנו לגורמים מקצועיים ומוסמכים, כי בקשת עזרה היא אקט של לקיחת אחריות, וככל שיוקדם הטיפול, כן ייטב.

ואסיים בשאלה פתוחה, המעיקה על לבי. השאלה יכולה להיות מופנית לרבנים, גורמי רווחה וחינוך בקהילה, ולכל אדם הנושא באיזו שהיא אחריות לסובבים אותו: מה אנו כחברה בריאה יכולים לעשות, על מנת לצמצם את הסיבות הנ"ל, ולקצר את המרחק בין הכרה בקושי לבין הגעה לטיפול. צמצום מרחק זה ימזער נזקים, ימנע סבל רב ואולי גם אסונות כבדים.

הכותב הוא רב הישוב מבואות יריחו ויו"ר עמותת חיים של טובה, עמותה המסייעת למשפחות מתמודדות עם משברים נפשיים וזוגיים.